DEVAM: 34-36. (Devlet
Başkanının) Toprakları Parselle(yip Tebaasına Bağışla)ması
حَدَّثَنَا
حُسَيْنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى
يَعْنِي
ابْنَ آدَمَ
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ
عَيَّاشٍ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
أَسْمَاءَ
بِنْتِ أَبِي
بَكْرٍ أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَقْطَعَ
الزُّبَيْرَ
نَخْلًا
Esma bint Ebû Bekir'den
(rivayet olunduğuna göre) Rasûlullah (s.a.v.) Hz. Zübeyr'e bir hurmalık
vermiştir.
İzah:
Fahr-i Kâinat Efendimiz
hicretin dokuzuncu yılının Recep ayına rastlayan Tebük seferinde yolculuk
boyunca ondokuz yerde konaklamış ve orada ibadet etmiştir. Siyer kitaplarının
tesbitine göre, Rasûl-ü Zişan Efendimizin Tebük seferinde ilk konak yeri
Medine'ye bir gecelik mesafede bulunan Zûhuşub vadisi olmuştur.
Nebiimiz burada, bostan
içindeki devme ağacının altında namaz kılmış üçgün orada kaldıktan sonra yoluna
devam etmiştir.
Daha sonra burası
muhafaza edilmiş ve zamanla oraya bir mescid yapılmıştır.
"Devme" İri
ağaçlar cinsinden nebk(sidr) ya da "mukl" ağacıdır.
Hz. Nebi daha sonra
kendisine katılan Cüheyne kabilesine Şam'la Medine arasındaki Vadilkura denilen
yerdeki Zülmerv köyü halkının kimler olduğunu sormuş onlar da "Zülmerv
köyü halkı Cüheyne kabilesinden Ri-faâ oğullarıdır." deyince bu köyün
arazisini ikta esasına göre onlara vermiştir. Biz ikta' esasına göre bir
araziyi birine vermenin nasıl olduğunu 3058 numaralı hadisin ve onu takib eden
hadislerin şerhinde açıklamıştık.
Aliyyü'l-Kari'nin,
Şerhii's-Sünne isimli eserindeki açıklamasına göre ikta:
1. Temellük ıktaı,
2. İrfak iktaı olmak
üzere ikiye ayrılır.
Bunlardan birincisi arazinin
mülkiyetinin bağışlanması, ikincisi de sadece intifasının bağışlanması
anlamına gelir. Birinci kısım ikta ile bir mala sahip olan, o malın
mülkiyetine, ikinci kısım ikta ile bir mala sahip olan da ondan faydalanma
hakkına sahip olur. Binaenaleyh 3069 numarada Hz. Zübeyre verildiğinden
bahsedilen hurmalık birinci kısımdan olması gerekir.
Ancak Bezlü'I-Mechûd
yazarının açıklamasına göre, el-Muzhır, "Hz. Zübeyr'e verilen bu arazinin
yer altında bulunan kapalı bir maden gibi, faydalanılması emeği ve masrafı
gerektiren bir yer olmadığından bu şekilde bağışlanmasının caiz olmaması
gerektiğini, Binaenaleyh bu arazinin Hz. Nebiin fey yoluyla eline geçen özel
mülkü olup ona bu mülkü bağışlamış olabileceğini, ya da ölü bir arazi olduğu
için ihya etmek üzere ona vermiş olabileceğini" söylemiştir ki çok önemli
bir tesbit olduğunda şüphe yoktur.
Hattâbî'nin
açıklamasına göre, Ebû İshak el-Mervezî 2069 numaralı hadisi şerifte geçen
ikta kelimesi ilim erbabı arasında meşhur olan manasında değil de "ödünç
olarak verdi" manasında kullanılmıştır.