DEVAM: 20-21 Akîka
Kurbanı
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
مُحَمَّدِ
بْنِ ثَابِتٍ
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
الْحُسَيْنِ
حَدَّثَنِي
أَبِي
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ
بْنُ
بُرَيْدَةَ
قَالَ
سَمِعْتُ أَبِي
بُرَيْدَةَ
يَقُولُ
كُنَّا فِي
الْجَاهِلِيَّةِ
إِذَا وُلِدَ
لِأَحَدِنَا
غُلَامٌ ذَبَحَ
شَاةً
وَلَطَخَ
رَأْسَهُ
بِدَمِهَا
فَلَمَّا
جَاءَ
اللَّهُ
بِالْإِسْلَامِ
كُنَّا
نَذْبَحُ
شَاةً
وَنَحْلِقُ
رَأْسَهُ
وَنُلَطِّخُهُ
بِزَعْفَرَانٍ
Abdullah b. Büreyde dedi
ki: Ben (babam) Büreyde'yi (şöyle) derken işittim: "Biz câhiliyye devrinde
iken birimizin bir çocuğu.dünyaya geldiği vakit bir koyun keserdik ve kanını
çocuğun başına sürerdik. Nihayet (yüce) Allah İslam'ı getirince (doğan çocuklar
için) bir koyun kesmeye ve başını traş edip za'feranla kokulamaya
başladık."
İzah:
Bu hadis-i şerif, yeni
doğan bir çocuğun başını kurbanın kanıyla boyamanın cahiliyyet âdetlerinden
olduğu ve İslâmiyet'in bu âdeti iptal ettiğini ifade etmektedir. Nitekim
Buharî'nin, Rasûl-ü Zîşân Efendimiz'in:
"Çocuğun başına
kurbanın kanı yerine "halûk" denilen güzel kokuyu sürünüz." Bk.
Buhari, akika buyurduğuna dair Hz. Âişe'den rivayet ettiği hadis-i şerif de bu
gerçeği teyid etmektedir..
Yine mevzuumuzu teşkil
eden bu hadis-i şerif, yeni dünyaya gelen bir çocuğun başına za'feran gibi
güzel kokular sürmenin müstehap olduğuna da delalet etmektedir.