بَاب
فِي حَبْسِ
لُحُومِ
الْأَضَاحِيِّ
9-10. Kurban Etlerini
(Dağıtmayıp Bir Süre) Bekletmenin Hükmü
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي بَكْرٍ
عَنْ
عَمْرَةَ
بِنْتِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
قَالَتْ
سَمِعْتُ
عَائِشَةَ
تَقُولُ
دَفَّ نَاسٌ
مِنْ أَهْلِ
الْبَادِيَةِ
حَضْرَةَ
الْأَضْحَى
فِي زَمَانِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ادَّخِرُوا
الثُّلُثَ
وَتَصَدَّقُوا
بِمَا بَقِيَ
قَالَتْ فَلَمَّا
كَانَ بَعْدُ
ذَلِكَ قِيلَ
لِرَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
لَقَدْ كَانَ
النَّاسُ
يَنْتَفِعُونَ
مِنْ
ضَحَايَاهُمْ
وَيَجْمُلُونَ
مِنْهَا
الْوَدَكَ
وَيَتَّخِذُونَ
مِنْهَا
الْأَسْقِيَةَ
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَمَا ذَاكَ أَوْ
كَمَا قَالَ
قَالُوا يَا
رَسُولَ اللَّهِ
نَهَيْتَ
عَنْ
إِمْسَاكِ
لُحُومِ الضَّحَايَا
بَعْدَ
ثَلَاثٍ
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِنَّمَا
نَهَيْتُكُمْ
مِنْ أَجْلِ
الدَّافَّةِ
الَّتِي
دَفَّتْ
عَلَيْكُمْ
فَكُلُوا
وَتَصَدَّقُوا
وَادَّخِرُوا
Umre bint
Abdurrahman'dan demiştir ki: Ben Hz. Aişe'yi (şöyle) derken işittim: "Resûlullah (S.A.V.) zamanında kurban
bayramı yaklaştığı bir sırada (yardım toplamak üzere Resulü Ekrem'in huzuruna)
çöl halkından bir topluluk geldi. Bunun üzerine Resûlullah (S.A.V.) (Ashabına
hitaben:)
"(Kendinize) üç
günlük (et) bırakınız, gerisini dağıtınız." buyurdu. (Hz. Aişe sözlerine
şöyle devam etti: Bu bayram'dan sonraki bayram gelince Resûlullah (S.A.V.)'a:
** Ey Allah'ın Resulü (geçen seneki bayramda) halk kurbanlarından
faydalanıyordu. Onların yağını eritiyor ve (derilerinden) su ve süt tulumları
yapıyorlardı." (-bu caiz midir?) diye soruldu Rasûlullah (S.A.V.) de:
"Bunda ne var? (dedi) yahutta buna benzer birşey söyledi. (Orada bulunan
halk bu defa:)
Ey Allah'ın Rasûlü
(geçen sene sen bize) üç gün (lük nafaka)dan fazlası için et toplamayı
yasaklamıştın" (Bu yasak bu sene için de geçerli midir?) diye sordular
Resulullah (S.A.V.) de: “Ben bunu geçen sene size yardım istemek için gelen
(bedevi) lerden dolayı yasaklamıştım. (Bu sene ise istediğiniz şekilde) yiyin
dağıtın, biriktirin." buyurdu.
İzah:
Buhari, hudud; Müslim,
cihad, edahi; Ebû Dâvûd, imare; Muvatta, dahaya; Ahmed b. Hanbel, 1-56, VI-51.
Bu hadis-i şerif,
"kurban sahibinin kestiği kurbanın etinden üç günlük et ihtiyacından daha
fazlasını dağıtmayıp evinde biriktirerek ev halkının istifadesine sunması
caizdir." diyen, cumhur ulemanın delilidir.
Çünkü hadis-i şerîf,
bir sene kurban bayramında fakir fukaranın kurban eti toplamak için cemaatler
hâlinde Medine'ye akın ettiklerini, onların eli boş dönmemeleri için Rasûlü
Zîşân Efendimizin kurban sahiplerinin ellerinde üç günlük et ihtiyacından
fazla et bulundurmalarını yasakladığını, fakat bir yıl sonra sözü geçen
fakirlerin Medine'ye gelmemesinden dolayı bu yasağı kaldırıp, kurban
sahiplerine kurban etlerinden diledikleri kadarını dağıtıp diledikleri
kadarını da evlerinde biriktirebileceklerini, ifâde etmektedir.