DEVAM: 4-5 Bir Hayvanı
Kurban Etmenin Caiz Olabilmesi İçin Aranan Vasıflar
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو الْأَحْوَصِ
حَدَّثَنَا
مَنْصُورٌ
عَنْ الشَّعْبِيِّ
عَنْ
الْبَرَاءِ
قَالَ خَطَبَنَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَوْمَ
النَّحْرِ
بَعْدَ
الصَّلَاةِ
فَقَالَ مَنْ
صَلَّى
صَلَاتَنَا
وَنَسَكَ
نُسُكَنَا
فَقَدْ
أَصَابَ
النُّسُكَ
وَمَنْ نَسَكَ
قَبْلَ
الصَّلَاةِ
فَتِلْكَ
شَاةُ لَحْمٍ
فَقَامَ
أَبُو
بُرْدَةَ
بْنُ نِيَارٍ فَقَالَ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
وَاللَّهِ لَقَدْ
نَسَكْتُ قَبْلَ
أَنْ
أَخْرُجَ
إِلَى
الصَّلَاةِ
وَعَرَفْتُ
أَنَّ
الْيَوْمَ
يَوْمُ
أَكْلٍ وَشُرْبٍ
فَتَعَجَّلْتُ
فَأَكَلْتُ
وَأَطْعَمْتُ
أَهْلِي
وَجِيرَانِي
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تِلْكَ شَاةُ
لَحْمٍ
فَقَالَ
إِنَّ عِنْدِي
عَنَاقًا جَذَعَةً
وَهِيَ
خَيْرٌ مِنْ
شَاتَيْ
لَحْمٍ فَهَلْ
تُجْزِئُ
عَنِّي قَالَ
نَعَمْ وَلَنْ
تُجْزِئَ
عَنْ أَحَدٍ
بَعْدَكَ
Bera'dan demiştir ki: Nebi
(S.A.V.) kurban bayramı günü namazdan sonra, bize bir hutbe irad ederek: "Kim
bizim namazımızı kılar ve kurbanımızı keserse (bizim sünnetimize uygun olan
bir) amel işlemiş olur. Kim de kurbanı namazdan önce keserse (kesilen) bu
(kurbanlık alisine ziyafet için kesilmiş bir) et koyunu olur" buyurdu.
Bunun üzerine Ebû Bürde b. Niyar kalktı ve:
"Ey Allah'ın Resulü
vallahi ben bu gün'ün yeme, içme günü olduğunu düşünerek Kurbanı (mı) namaza
çıkmadan önce kestim ve (yine bu düşünceyle) acele edip (kurban'ın etinden)
yedim, aileme ve komşularıma da yedirdim" dedi.
Resûlullah (S.A.V.) de: "Bu
et koyunudur" buyurdu. Bunun üzerine (Ebû Bürde tekrar kalktı ve): Ben de
bir yaşını doldurmamış (fakat semiz olması ve etinin lezizliği bakımından iki
et koyunundan) daha hayırlı bir oğlak var (kurban edebilmem için bu oğlak) bana
yeter mi? diye sordu.
Fahr-i kâinat Efendimiz
de: Evet senden başka bir kimse için (böyle bir oğlağı kurban etmek) asla
yeterli olamaz" buyurdu.
İzah:
Buhârî, edahi; Müslim,
edahİ; Tirmizî, edahi; Nesaî, dahaya; Dârimi, edahi; Ahmed b. Hanbel IV-282,
287, 298, 303.
Bu hadis-i şerifte,
kurban bayramında kesilmesi gereken kur-hanlıkların Hz. Peygamberin sünnetine
uygun olarak kesilmiş olmaları için, bayram namazından sonra kesilmesi icab
ettiği, bayram namazından önce kesilen kurbanlıkların, sahihlerinden kurban
kesme mükellefiyetini kaldıramayacağı, binaenaleyh bayram namazından önce kesilen
bir kurbanın ibadet maksadıyla değil de sadece et için kesilmiş sayılacağı
sahiplerinin mükellefiyetten kurtulmak için, ikinci bir kurban daha kesmek
zorunda kalacakları ifade edilmektedir.
Hadis-i şerifte,
açıklanan ikinci bir mesele; bir yaşını doldurmamış bir keçi yavrusunun'kurban
bayramında kurban edilmek için yeterli olmadığı, fakat Resul-ü Zîşan
Efendimizin Ebû Bürde'ye mahsus olmak üzere böyle bir oğlağı kurban etmeyi
yeterli kıldığı, ifâde buyrulmaktadır.