بَاب
الْأُضْحِيَّةِ
عَنْ
الْمَيِّتِ
1-2. Ölünün Yerine
Kurban Kesmek
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
شَرِيكٌ عَنْ
أَبِي
الْحَسْنَاءِ
عَنْ
الْحَكَمِ
عَنْ حَنَشٍ
قَالَ رَأَيْتُ
عَلِيًّا
يُضَحِّي
بِكَبْشَيْنِ
فَقُلْتُ
لَهُ مَا
هَذَا
فَقَالَ
إِنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَوْصَانِي
أَنْ
أُضَحِّيَ
عَنْهُ فَأَنَا
أُضَحِّي
عَنْهُ
Haneş'den demiştir ki:
Ben Hz. Ali'yi iki koç'u (bir'den) kurban ederken gördüm de (kendisine):
"Bu da nedir?" diye sordum. "Rasûiullah (s.a.v.) (Sağlığında,
vefatından sonra her sene) kendi yerine bir kurban kesmemi bana emretti. İşte
ben de o'nun yerine kurban kesiyorumk." cevabını verdi.
İzah:
Tirmizî, edahi; Ahmed
b. Hanbel I-I07, 149, 150.
Bu hadis-i şerif, Hakimin
Müstedrek'inde "Hz. Ali Rasûlullah
(s.a.)in yerine iki koç kurban ediyordu." Anlamına gelen lafızlar
rivayet etmişken[Hakim, el-Müstedrek, IV-230.] Tirmizi'nin Süneninde "Hz.
Ali biri Rasûlullah (s.a.)den biri de kendinden olmak üzere iki koç kurban
ederdi" anlamına gelen lafızlarla rivayet edilmiştir. Her nekadar zahiren,
bu iki rivayet arasında bir çelişki varsa da aslında bu rivayetlerin ikisi de
doğrudur. Ve aralarında bir çelişki sözkonusu değildir. Çünkü Fahr-i Kâinat
Efendimiz sağlığında, Hz. Ali'ye vefatından sonra kendisinin yerine her sene
kurban kesmesini emretmiş. Fakat her sene kaç kurban keseceğini
açıklamamıştır. Bu sebeple Hz. Ali Resül-ü Ekrem için bazı yıllar bir kurban
bazı yıllar da iki kurban keserdi. Dolayısıyla bazı raviler Hz. Ali'yi Hz.
Peygamber'in yerine bir kurban keserken görmüşler, bazıları da iki kurban
keserken görmüşlerdir. Ve netice her râvi kendi gördüğünü rivayet etmiştir.