DEVAM: 163. Yoldan
Gelen Kimsenin (Evine) Geceleyin Girmesi (Mekruhtur)
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
هُشَيْمٌ
أَخْبَرَنَا
سَيَّارٌ عَنْ
الشَّعْبِيِّ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
قَالَ كُنَّا
مَعَ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي سَفَرٍ
فَلَمَّا ذَهَبْنَا
لِنَدْخُلَ
قَالَ
أَمْهِلُوا
حَتَّى
نَدْخُلَ
لَيْلًا
لِكَيْ
تَمْتَشِطَ الشَّعِثَةُ
وَتَسْتَحِدَّ
الْمُغِيبَةُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
قَالَ
الزُّهْرِيُّ
الطُّرُوقُ
بَعْدَ
الْعِشَاءِ
قَالَ أَبُو دَاوُد
وَبَعْدَ الْمَغْرِبِ
لَا بَأْسَ
بِهِ
Cabir b. Abdillah'dan
demiştir ki: Rasûlullah (S.A.V.) ile birlikte bir yolculukta idik (sefer'den
dönüp ailelerimizin yanına) girmeye kalkıştığımızda (Rasûl-i Zişan Efendimiz): "Yavaş
olunuz, (kadınlarınızın yanına) geceleyin (yatsı vaktinde) girelim, dağınık
saçlı olan (kadınlar) taransın, kocası gurbette olan (lar) da usturasını
kullansın." buyurdu.
Ebû Dâvûd der ki: Zühri
"Geceleyin girmekten maksat yatsıdan sonra girmektir" dedi. Akşam'dan
sonra girmekte de sakınca yoktur.
İzah:
Buhârî. cihad, nikah;
Müslim, reda', imare; Darimi, nikâh; Ahmed b. Hanbel, III, 298, 303, 355.
2776 numaralı hadis-i
şerifin şerhinde de açıkladığımız gibi, geceleyin yoldan dönen bir kimsenin,
ansızın ailesinin yanına girmesi mekruhtur. Çünkü kadın, kocası için gerekli
temizliği ve süslenmeyi yapmamıştır. Kişi, karısını bu halde görünce; ondan
soğuyabilir. Bu sebeple, yoldan dönen bir kimsenin karısının yanına varmadan
önce, onu geldiğinden haberdar ederek gerekli temizliği yapmasına imkan verecek
kadar yanına varmakta, geç davranmalıdır.
Bu hadisin sonundaki
ta'likten anlaşıldığına göre; musannif Ebû Dâvûd "Seferden dönünce ev
halkına haber vermeden ansızın eve girmekle ilgili bu yasağın, seferden
yatsıdan sonra dönen kimselerle ilgili olup, akşamdan sonra seferden dönen bir
kimsenin yatsıdan önce ailesinin yanına ansızın girmesinde bir sakınca
olmadığı" görüşündedir. Çünkü akşamdan sonra ve yatsıdan önce, evine
dönen bir yolcunun karısı, gerekli temizliği yapma fırsatına sahiptir.