SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

CİHAD BAHSİ

<< 2547 >>

بَاب مَا يُكْرَهُ مِنْ الْخَيْلِ

43. Hoşa Gitmeyen Atlar

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ سَلْمٍ هُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَكْرَهُ الشِّكَالَ مِنْ الْخَيْلِ وَالشِّكَالُ يَكُونُ الْفَرَسُ فِي رِجْلِهِ الْيُمْنَى بَيَاضٌ وَفِي يَدِهِ الْيُسْرَى بَيَاضٌ أَوْ فِي يَدِهِ الْيُمْنَى وَفِي رِجْلِهِ الْيُسْرَى

 

قَالَ أَبُو دَاوُد أَيْ مُخَالِفٌ

 

Ebu Hureyre (r.a.)'den; demiştir ki: "Nebi (s.a.v.) atların şikal olanını beğenmezdi. Şikal, atın sağ arka ayağı ile sol ön ayağında yahut da, sağ ön ayağı ile sol arka ayağında beyazlık olmasıdır."

 

Ebû Dâvud dedi ki: "(Ayak renklerinin) çapraz olmasıdır.”

 

 

Diğer tahric: Müslim, imâre; Tirmizi, cihâd; Nesaî, hayl; İbn Mâce, cihâd; Ahmed b. Hanbel, II, 250, 436, 461, 476.

 

İzah:

Hanefî ulemâsından Aliyyü'l-Kâri'nin açıklamasına göre bu hadisde bulunan şikalle ilgili açıklama Hz. Nebie ait değildir. Râvîlerden birine aittir. Eğer bu açıklama gerçekten Hz. Nebie ait olsaydı, o zaman şikal'in ne olduğu açıklığa kavuşur­du ve ihtilafa mahal kalmazdı. Bu sebeple şikal Üzerinde çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. Burada şikal, atın sağ arka ayağı ile sol ön aya­ğında yahut sağ ön ayağı ile sol arka ayağında bulunan beyazlık diye tarif edilmiştir. Bu tarif, görüşlerden sadece bir tanesidir. Ebû Ubeyd ile, lügat ulemâsının büyük çoğunluğuna göre şikal, atın üç ayağının sekili olması­dır. Üç ayağı sekili olan bir at köstekli ata benzediği için bu ismi alır. Çünkü köstek genellikle atların üç ayağına vurulur. Ebû Ubeyde sadece bir ayağı sekili olan atlara da şikal denildiğini söylemiştir.

 

İbn Düreyd ise, şikal atın bir tarafındaki ayaklarında beyazlık bulun­masıdır. Eğer bu beyazlık çapraz ayaklarda bulunursa ona "çapraz şikal" denir, demiştir.

 

Şikal atın ön ayaklarında bulunan beyazlık diye tarif edenler olduğu gibi arka ayaklarında bulunan beyazlık diye tarif edenler ve hatta önayak-ları ile bir arka ayakta veya arka ayaklar ile bir Ön ayakta beyazlık bulun­masıdır diye tarif edenler de vardır. Ulemâdan bâzılarına göre Hz. Pey­gamberin bu şekildeki atlan sevmemesi, atın köstekli imiş gibi görünme-sindendir. Bâzıları ise, "Rasûlullah (s.a.v.)'m bu şekildeki atları beğenme­mesini genellikle aradığı necabeti onlarda bulamamış olması ihtimaline bağ­lamışlardır. Bâzıları da "ayaklan bu şekilde sekili olan atların alınları be­yaz olursa, sevimsizliği gider." demişlerdir.[Aliyyü'l-kâri, Mirkatü'l-mefâtih, IV, 204.]

 

Hadis sarihlerinden Hattâbî mevzumuzu teşkil eden hadiste geçen şi­kalle ilgili açıklamalar üzerinde durduktan sonra diyor ki: "Şikal atın ön ayaklarıyla arka ayaklarından birinin beyaz olması ve geriye kalan bir aya­ğının da sâde olmasıdır. Hadiste geçen açıklamadan bazı kelimelerin yan­lışlıkla düşmüş olması ihtimali vardır."