بَاب
فِيمَنْ
يَصِلُ
شَعْبَانَ
بِرَمَضَانَ
11. Şabanı Ramazana
Ulayan Kimse Hakkında Varid Olan Hadisler
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ عَنْ
يَحْيَى بْنِ
أَبِي
كَثِيرٍ عَنْ
أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ لَا
تُقَدِّمُوا
صَوْمَ رَمَضَانَ
بِيَوْمٍ
وَلَا
يَوْمَيْنِ
إِلَّا أَنْ
يَكُونَ
صَوْمٌ
يَصُومُهُ
رَجُلٌ فَلْيَصُمْ
ذَلِكَ
الصَّوْمَ
Ebû Hureyre (r.a.)'den,
Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir; "Bir iki günle
Ramazan orucunun önüne geçmeyiniz. Ancak bir kimsenin âdeti üzre tuttuğu bir
orucu olursa, onu tutsun."
İzah:
Buhari, savm; Müslim,
siyam; Tirmizî, savm; İbn Mâce, siyam; Dârimî, savm
Bu hadis ile aynı
mânâyı ifade eden ve İbn Abbas (r.a.)'dan gelen bir başka hadis 7. bab'da 2327
numarada geçmiştir. İşaret edilen yerde gerekli izahat verilmiştir. Burada
sâdece kişinin itiyadı olan oruçtan maksadın ne olduğuna ve mezkûr yasağın
hikmetine kısaca temas edeceğiz.
Meselâ bir kimse her
pazartesi ve perşembe günleri devamlı olarak oruç tutarsa ve bu günlerden
birisi Ramazandan önceki güne rastlarsa, o kişi âdeti üzre orucunu tutar. Bu
mekruh değildir. ÇünEü ibâdetlerin en efdali devamlı olanıdır.
Ramazandan önceki bir
iki günde oruç tutmanın Rasûlullah (s.a.v.) tarafından yasak edilmesindeki
hikmet, 2327 numaralı hadisin şerhinde belirtilene ilâveten şunlar olabilir;
a. Kişinin Ramazandan
önce istirahatını tam olarak yapıp Ramazana dinç olarak girmesini sağlamak,
b. Farz ibâdetle nafile
ibâdetin karışmasını önlemek.Çünkü bazıları, oruçluların hilali gördüğünü
zannedebilirler.