بَاب
الشَّهْرِ
يَكُونُ
تِسْعًا
وَعِشْرِينَ
4. (Ramazan) Ayı 29
Gün Olur
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ
الْأَسْوَدِ
بْنِ قَيْسٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ عَمْرٍو
يَعْنِي ابْنَ
سَعِيدِ بْنِ
الْعَاصِ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِنَّا
أُمَّةٌ أُمِّيَّةٌ
لَا نَكْتُبُ
وَلَا
نَحْسُبُ
الشَّهْرُ
هَكَذَا
وَهَكَذَا
وَهَكَذَا
وَخَنَسَ
سُلَيْمَانُ
أُصْبُعَهُ
فِي
الثَّالِثَةِ
يَعْنِي
تِسْعًا
وَعِشْرِينَ
وَثَلَاثِينَ
İbn Ömer (r.a)'dan
demiştir ki; Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu; "Biz ümmî bir milletiz,
yazmayı ve hesabı bilmeyiz. Ay (parmakları ile işaret ederek) şöyle, şöyle,
şöyledir."
(Ebü Dâvûd dedi ki,
Râvi) Süleyman üçüncü işarette bir parmağını yumdu, yani (ay) yirmi dokuz veya
otuzdur.
İzah:
Buhari, savm; Müslim,
savm; İbn Mâce, savm; Nesâî, savm; Ahmed b. Hanbel, I, 184; II, 43, 52, 122,
129.
Rasûlullah s.a.v.'in
hadis-i şerifteki "biz" kelimesinden kasdı, arap milleti, olabileceği
gibi ki genel de bu anlam dillendirilmektedir, Kıyamet'e kadar gelip gelecek
tüm islam ümmeti'nin hesap yapmaya değil emre bağlılığını da ifade edebilir.
Zira İslam ümmetinin en önemli özelliklerinden biri: ''işittik itaat ettik''
demeleridir. Hesab'ın ise işe yaramadığını artık herkes biliyor. Ayın hızının
değişken olduğunu ve bunun kestirilemediğini araştırıp görebilirsiniz. Zaten
Nebi s.a.v. Bulutlu havada 30'a tamamlayın diyor, hesap bilenler hesap yapsın
demiyor. Bazılarına göre hesab'ı bilen yapar bilmeyen ayı takib eder ki İbnu'l-Mubareğinde
dediği gibi bu akla aykırıdır, zira islamın hükümleri herkes için aynıdır bu
şekilde bir ayrım da tefriktir. Ki bunlar artık gereksiz tartışmalar, hesab'ın
işe yaramadığını zaten görmekteyiz. Gelelim ilk iddia'ya yani ümmi ile
arapların kasdedildiğine: Diyelim ki araplar cahildi, roma çin pers halkları ay
hesabını iyimi biliyordu. Aşağıda
arapların ümmi sayıldığı ve buna bağlı olarak yapılan diğer açıklamaları aynen
aktarıyorum:
Rasûlullah s.a.v.'in
hadis-i şerifteki "biz" kelimesinden kasdı, arap milletidir.
Ümmî, okuma yazma
bilmeyen, anasından doğduğu gibi kalan demektir.
Nebi s.a.v. önce,
"biz ümmî bir milletiz" buyurmuş, sonra da ümmiyi beyan etmek üzere
"okuma ve hesap bilmeyiz" sözlerini ilâve etmiştir.
Hesaptan maksadın sayma
olduğunu söyleyenler olduğu gibi, yıldızların hareketlerinin hesabı yani
yıldızlar ilmi olduğunu söyleyenler de vardır.
Nebi s.a.v.'in arap
milletini tümüyle okuma yazma ve hesap bilmemeye nisbet etmesi, genel bir
değerlendirmedir, "Tümüyle okuma yazma bilmeyiz" manasına değildir.
Çünkü içlerinde okuma yazma bilen ve hesaptan anlayanlar vardı.
Hadis-i şerifteki
ifâdeye göre Rasûlullah (s.a.v.) efendimiz önce kendilerinin ümmî bir toplum olduklarını
ifade etmiş sonra da elleri ile işaret ederek ayın 29 gün olduğunu
bildirmiştir. Ebû Davud'un beyânına göre râvi Süleyman b. Harb iki defa her iki
elinin parmaklarını tümüyle açarak üçüncüsünde de bir parmağını yumarak Hz.
Peygamber'in "böyle böyle böyle" tarzındaki ifadesini tarif etmiştir.
Buna göre ay 29 gün olmuş olur.
Müslim'in rivayetine
göre İbn Ömer hadisi haber verirken bizzat Rasûlullah'ın, üçüncü işarette bir
parmağını yumarak 29'u gösterdiğini daha sonra her üç seferinde de tüm parmaklarıyla
işaret ederek otuzu ifâde ettiğini söyler.
Ebû Davud'un
rivayetinde otuzu işaret eden bölüm kısa geçilmiş, sadece otuza temas
edilmekle yetinilmiştir. Otuz ifâdesi Ebû Davud'un bir izahıdır.
Müslimdeki rivayetin
yardımı ile de diyebiliriz ki Hz. Peygamber bir ayın kaç gün olduğunu
anlatırken önce, parmaklarıyla 29'u sonra da 30'u işaret ederek bazan böyle
bazan da böyle olur buyurmuştur.
Hattâbî örfe ve galib
âdete göre ayın genelde otuz, yirmi dokuzun ise, bazan olduğunu Rasûlullah'ın
yirmi dokuzu beyân ederken galibe değil, nâdire işaret ettiğini söyler.
İbn Battal ve diğer
bazı âlimler bu hadisi izah ederken şöyle derler:
"Biz öyle bir
milletiz ki oruç ve diğer ibadetlerin vakitlerini tayin için bize hesap ve
yazıyı bilmeyi gerektiren şeyler teklif edilmemiştir. Bizim ibâdetlerimiz açık
bâzı alametlere bağlanmıştır. Bunları bilme konusunda hesap âlimler ile
başkaları denktir."
Mahir: Güzel olan
açıklama bu som paragraftır.
Allah İbn Battal'dan
razı olsun.