بَاب
مَنْ قَالَ
لَا يُبَالِي
مِنْ أَيِّ الشَّهْرِ
70. Hz. Peygamber
(s.a.v.)'In (Üç Günlük Oruç İçin) Ayın Herhangi Bir Bölümüne İtina Etmediğini
Söyleyenler
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَارِثِ
عَنْ يَزِيدَ
الرِّشْكِ
عَنْ مُعَاذَةَ
قَالَتْ
قُلْتُ
لِعَائِشَةَ
أَكَانَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَصُومُ مِنْ
كُلِّ شَهْرٍ
ثَلَاثَةَ
أَيَّامٍ
قَالَتْ
نَعَمْ
قُلْتُ مِنْ
أَيِّ شَهْرٍ
كَانَ
يَصُومُ
قَالَتْ مَا
كَانَ
يُبَالِي
مِنْ أَيِّ
أَيَّامِ
الشَّهْرِ كَانَ
يَصُومُ
Muâze (r.anha)'dan;
demiştir ki: Aişe (r.anha)'ye: Rasûlullah (s.a.v.) her aydan üç gün oruç tutar
mıydı? dedim. Evet dedi. Ayın hangi
günlerinde tutardı? dedim. "Ayın hangi günlerinde tuttuğuna aldırış
etmezdi", dedi.
İzah:
Müslim, sıyâm; Tirmizî,
savm; Nesâî, sıyâm; İbn Mâce, sıyâm; Ahmed b. Hanbel, I, 406, II, 90, 246;
VI, 146,175,287.
Hadis-i şerîfin
zahirinden Peygamber (s.a.v.)'in her ayın üç gününde oruç tuttuğu fakat bu
günleri ayın her hangi bir bölümüne denk getirmeye özenmediği anlaşılmaktadır.
Hadisteki bu ifade ve
mânâ, Maliki âlimleri için delildir. Çünkü onlar ay içerisinde tutulan orucu
belirli günlere tahsis etmenin mekruh olduğu görüşündedirler. Ancak bundan
evvelki geçen hadislerde Peygamber (s.a.v.)'in bîyd (ayın 13, 14, 15.)
günlerinde veya bir hafta Pazartesi ve Perşembe, diğer haftada da sadece
Pazartesi günleri oruç tuttuğu belirtilmektedir. Bu durumda hadisler arasında
bir ihtilâf söz konusudur. Bu ihtilâfın halli konusunda söylenenler ve her ay
tutulan bu üç günlük oruç konusunda âlimlerin görüşleri 2450 no'lu hadisin
açıklamasında geçmiştir.