بَاب
مَا رُوِيَ
أَنَّ
عَاشُورَاءَ
الْيَوْمُ
التَّاسِعُ
65. Aşure'nin
(Muharremin) Dokuzuncu Gün(ü) Olduğuna Dair Rivayetler
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
الْمَهْرِيُّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
يَحْيَى بْنُ
أَيُّوبَ
أَنَّ إِسْمَعِيلَ
بْنَ
أُمَيَّةَ
الْقُرَشِيَّ
حَدَّثَهُ أَنَّهُ
سَمِعَ أَبَا
غَطَفَانَ
يَقُولُ سَمِعْتُ
عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
عَبَّاسٍ
يَقُولُ
حِينَ صَامَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَوْمَ
عَاشُورَاءَ وَأَمَرَنَا
بِصِيَامِهِ
قَالُوا يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
إِنَّهُ
يَوْمٌ
تُعَظِّمُهُ
الْيَهُودُ
وَالنَّصَارَى
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَإِذَا
كَانَ الْعَامُ
الْمُقْبِلُ
صُمْنَا
يَوْمَ التَّاسِعِ
فَلَمْ
يَأْتِ
الْعَامُ
الْمُقْبِلُ
حَتَّى
تُوُفِّيَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Abdullah b. Abbas
(r.a.)'ın şöyle dediği rivayet edilmiştir: Rasûlullah (s.a.v.) Aşure günü oruç
tutup bize de tutmamızı emrettiği zaman kendisine: Ya Rasûlallah! Bu gün
Yahudilerle Hıristiyanların ta'zim ettikleri bir gündür, dediler.
Bunun üzerine Peygamber
(s.a.v.): "Öyleyse gelecek sene biz de (Muharrem'in) dokuzunda tutarız",
buyurdu. Fakat ertesi yıl gelmeden
Peygamber (s.a.v.) vefat etti.
İzah:
Müslim, siyam
Hadisin Müslim'deki
rivayetinde Peygamber (s.a.v.)'in "gelecek seneye biz de dokuzunda
tutarız" sözünden sonra bir de "inşallah" sözü yer almaktadır.
Yani bu cümlenin Sahih-i Müsİim'deki ifâdesi; "İnşallah gelecek sene biz
de 9. gün tutarız" şeklindedir.
Hadisten Aşure gününü
hem Yahudilerin hem de Hıristiyanların kutsal bir gün kabul ettikleri
anlaşılıyor. Yahudilerin kutsal saymalarının sebebi, daha önce de geçtiği gibi
Hz. Musa'nın ve İsrail oğullarının adı geçen günde Firavn'ın ordusundan
kurtulmuş olmalarıdır.
Aşure gününe
Hıristiyanların saygı göstermelerinin sebebinin ne olduğuna dair açık ve kesin
bir bilgi mevcut değildir. Ancak bazı âlimler, Hz. Musa'nın şeriatının bazı
hükümlerinin, Hz. İsa'nın şeriatında da devam ettiğini göz önüne alarak Hz.
İsa'nın da adı geçen günde oruç tutmuş olabileceği ihtimalinden bahsederler.
Hattâbî, Peygamber
(s.a.v.)'in "gelecek seneye biz de dokuzuncu günü tutarız" sözünü
izah ederken şunları söyler:
Peygamber, (s.a.v.)'in
bu sözünün iki mânâya ihtimali vardır:
1. Bu sözüyle
Yahudilere muhalefeti kastetmiş olabilir. Bu konuda başka hadisler de vârid
olmuştur. (Aşure gününü 9. gün olarak almıştır.)
2. Aşure gününü
Yahudilerin kabul ettikleri gibi onuncu gün olarak kabul eder. Ancak o güne bir
evvelki günü (Muharrem'in dokuzuncu gü-nü)de ekler. Sanki Efendimiz bir gün evveli
veya sonrasını eklemeden sadece aşure günü oruç tutmayı hoş görmez. Bu, cuma
gününün orucuna Perşembe veya Cumartesi günlerinni orucunu eklemeye benzer.
Buna göre sanki "Öyleyse seneye 9. günü de oruç tutarız" buyurmuştur.
Bu konuda üçüncü bir
şık daha vardır. O da şudur: Bazı lügat âlimleri Aşure sözünü, develerin suya
gitmeleri ile ilgili olarak söylenen "Işâr" sözünden geldiğini
zannetmişlerdir. Bunlara göre "Aşr" dokuz gündür. Çünkü onlar suya
varış gününü de susuzluk içinde hesab ediyorlardı. Meselâ, birgün develeri suya
götürseler, sonra iki gün otlakta kalıp tekrar suya götürseler, "dördüncü
günü suladık" diyorlardı. Halbuki bu gün dördüncü değil, üçüncü gündür.
Otlakta üç gün kalıp da dördüncü günü suya götürdüklerinde, "beşinci gün
suya gittik" diyorlardı. Bu hesaba göre Aşure Muharremin dokuzuncu günü
olmaktadır. Zira îbn Abbas, "Aşure günü dokuzuncu gündür der."
Aşure gününün tâyini
konusunıfe âlimlerin görüşleri daha önce geçmişti. Hatırlanacağı üzere
âlimlerin büyük çoğunluğu Aşure gününün, Muharrem'in 10. günü olduğunu
söylerler. Buna göre Peygamber (s.a.v.)'in ertesi yıl dokuzunda oruç tutmayı
istemesinden maksadı, Hattâbî'nin iza-hındaki ikinci şıktır. Yani Yahudilere
benzememek için bir gün öncesiyle birlikte oruç tutmak istemesidir. Çünkü Hz.
Peygamber hicretin ilk zamanlarındaki davranışlarında ehl-i kitaba muvafakati
istemekte idiyse de, sonraları onlara muhalefeti tercih etmiştir.
İmam Nevevî de bu
hadisle ilgili olarak şunları söylemektedir: Bu hadis, Peygamber (s.a.v.)'in,
dâima Muharem'in 9. günü tutmadığını göstermektedir. Böylece onun 10. gün oruç
tuttuğu ortaya çıkar. îmam Şafiî, diğer Şafiî âlimleri, Ahmed b. Hanbel, İshak
ve diğer âlimler muharrem'in 9. ve 10. günlerinde oruç tutmayı müstehab kabul
etmişlerdir. Çünkü Peygamber (s.a.v.) Muharrem'in 10. günü oruç tutmuş, sağ
kalırsa, 9. günü de tutmaya niyyet etmiştir."