DEVAM: 61. Aşr (On
gün) Orucu
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ
حَدَّثَنَا
الْأَعْمَشُ
عَنْ أَبِي
صَالِحٍ
وَمُجَاهِدٍ
وَمُسْلِمٍ
الْبَطِينِ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ جُبَيْرٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا مِنْ
أَيَّامٍ
الْعَمَلُ
الصَّالِحُ
فِيهَا أَحَبُّ
إِلَى
اللَّهِ مِنْ
هَذِهِ
الْأَيَّامِ
يَعْنِي
أَيَّامَ
الْعَشْرِ
قَالُوا يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
وَلَا
الْجِهَادُ
فِي سَبِيلِ
اللَّهِ
قَالَ وَلَا
الْجِهَادُ
فِي سَبِيلِ
اللَّهِ
إِلَّا
رَجُلٌ
خَرَجَ
بِنَفْسِهِ
وَمَالِهِ
فَلَمْ
يَرْجِعْ
مِنْ ذَلِكَ
بِشَيْءٍ
İbni Abbas (r.a.)'dan,
demiştir ki: Rasûlullah (s.a.v.); "Kendisinde amel-i sâlih işlenen
günlerin Allah katında en sevimlisi şu günlerdir -yani Zilhiccenin (ilk) on
günü-"
Ya Rasûlullah! Allah
yolunda cihad da mı (O günler kadar sevimli değildir.)?! dediler.
Efendimiz (s.a.v.); "Allah
yolunda cihad da! Ancak canı ve malı. ile cihada gidip de bunlardan bir şey
döndürmeyen müstesna" diye cevap verdi.
İzah:
Buhari, iydeyn;
Tirmizî, savm; İbn Mâce, siyam; Ahmed b. Hanbel, I, 224, 338; II, 75, 132.
Hadis-i şerif Zilhicce
ayının on gününde yapılan ibâdetlerin sevabının başka günlerde yapılan
ibâdetlerin sevabından daha fazla olduğuna delâlet etmektedir.
Aynî bu konuda şunları
söyler:
"Bu hadisten
anlaşıldığına göre bazı yerler başkalarına nisbetle daha üstün olduğu gibi,
bazı zamanların da başka zamanlara üstünlüğü vardır. Zilhiccenin on günü de
senenin diğer günlerinden daha faziletlidir. Bu üstünlüğün faydası şurada
görülür:
Bir kimse en faziletli
günlerde oruç tutmayı veya başka bir ibâdeti adaşa, adağını bu günlerde yerine
getirir. Eğer en faziletli bir günde oruç veya ibadeti adamışsa, o adağını da Arafe
(kurban bayramından önceki) günü yerine getirir. Çünkü Zilhicce ayının on
gününden en efdali arafe günüdür. Eğer haftanın en efdal gününü kast ederse, o
zaman Cuma günü olur.
Bu hadîsten
anlaşıldığına göre belirtilen günlerin ibâdeti, Allah yolunda cihaddan daha
üstündür. Nitekim sahâbîlerin cihadla ilgili sorusu ve Hz. Peygamberdin
cevâbı.bu hükmü daha açık olarak ortaya koymuştur. Hem cam, hem de malı ile
Allah için savaşan ve kendisi şehid olan ve malı düşman tarafından zaptedilen
kişi ise, bundan müstesnadır.
Peygamber (s.a.v.)'in
işaret edilen günlerdeki ibâdetin cihaddan bile faziletli olduğunu
bildirmesinden maksadının, hac ibâdetini engelleyeceği için sadece o günlerdeki
cihadla ilgili olması muhtemeldir. Çünkü Hz. Pey-gamber'in en üstün ibâdetin
Allah yolunda cihad olduğunu belirten hadisleri vardır. Nitekim Buhârî'nin Ebu
Hureyre'den rivayet ettiği bir hadise göre; "Bir adam Peygamber (s.a.v.)'e
gelip:
Ya Rasûlallah! Bana
cihada denk bir ibâdet göster, demiş. Hz. Peygamber de:
"Öyle bir ibadet
bulamıyorum. Sen, mücahid savaşa gittiğinde mescidine girip bıkmadan namaz
kılmaya, ara vermeden oruç tutmaya muktedir misin? Bunu kim yapabilir
ki?" cevabını vermiştir.
Görüldüğü üzere Ebû
Hureyre'den rivayet edilen bu hadis açık bir şekilde en efdal ibâdetin Allah
yolunda cihad olduğunu gösterir. Bu durumda açıklamakta olduğumuz İbn Abbas
hadisiyle Buhâri'deki Ebu.Hureyre hadisi arasında bir zıddiyet görünmektedir.
Hadisler arasında var
gibi görünen bu ihtilâfı bir kaç yolla gidermek mümkündür:
1. Yukarıda da
belirtildiği gibi, Zilhiccenin on günündeki amellerin cihaddan da üstün olması,
başka zamanlardaki değil, sadece bu günlerdeki cihadla ilgilidir. Çünkü bu
günler hacc ibâdetinin yapılacağı günlerdir. O günlerdeki savaş kişinin haccetmesine
imkân vermez.
2. Ebû Hureyre'nin
rivayet ettiği ve cihadın üstünlüğünü bildiren hadis, âmindir. îbn Abbâs'ın
hadisi onu tahsis etmektedir. Sanki Peygamberimiz, "Ben Zilhiccenin on
günündeki ibadet hariç, cihada denk veya ondan daha üstün bir ibâdet
bulamıyorum" buyurmuştur.
3. Ebû Hureyre
(r.a.)'nin rivâyetindeki cihad'dan maksat, bu hadiste de belirtildiği gibi canı
ve malı ile cihada gidip kendisinin şehid olduğu ve malının düşmanlar
tarafından alındığı cihaddır. Bu şekildeki cihadın en üstün ibâdet olduğu zâten
üzerinde durduğumuz İbn Abbas hadisinde de görülmektedir.