بَاب
فِي صَوْمِ
الِاثْنَيْنِ
وَالْخَمِيسِ
60. Pazartesi Ve
Perşembe Günlerinde Oruç Tutmak
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
أَبَانُ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
عُمَرَ بْنِ
أَبِي
الْحَكَمِ
بْنِ
ثَوْبَانَ
عَنْ مَوْلَى
قُدَامَةَ بْنِ
مَظْعُونٍ
عَنْ مَوْلَى
أُسَامَةَ بْنِ
زَيْدٍ
أَنَّهُ
انْطَلَقَ
مَعَ أُسَامَةَ
إِلَى وَادِي
الْقُرَى فِي
طَلَبِ مَالٍ لَهُ
فَكَانَ
يَصُومُ
يَوْمَ
الِاثْنَيْنِ
وَيَوْمَ
الْخَمِيسِ
فَقَالَ لَهُ
مَوْلَاهُ
لِمَ تَصُومُ
يَوْمَ
الِاثْنَيْنِ
وَيَوْمَ
الْخَمِيسِ
وَأَنْتَ
شَيْخٌ
كَبِيرٌ
فَقَالَ إِنَّ
نَبِيَّ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَصُومُ
يَوْمَ
الِاثْنَيْنِ
وَيَوْمَ
الْخَمِيسِ
وَسُئِلَ عَنْ
ذَلِكَ
فَقَالَ
إِنَّ
أَعْمَالَ
الْعِبَادِ
تُعْرَضُ
يَوْمَ
الِاثْنَيْنِ
وَيَوْمَ
الْخَمِيسِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد كَذَا
قَالَ
هِشَامٌ
الدَّسْتُوَائِيُّ
عَنْ يَحْيَى
عَنْ عُمَرَ
بْنِ أَبِي
الْحَكَمِ
Usâme b. Zeyd (r.a.)'in
azatlısından rivayet edildiğine göre, Kendisi, Usâme (r.a.) ile birlikte Kura
vadisine Usâme'nin bir malını istemeye gitti. Üsame Pazartesi ve Perşembe
günleri oruç tutuyordu. Azatlısı kendisine: Sen çok yaşlı birisi olduğun halde
niçin Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tutuyorsun? dedi.
Üsâme, şu cevabı verdi:
Rasûlullah (s.a.v.) Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tutardı. Kendisine bunun
sebebi soruldu. O da; "Şüphesiz kulların amelleri pazartesi ve perşembe
günleri arz olunur" buyurdu.
Ebû Dâvud dedi ki: Hişam
ed-Destüvâî "Yahya'dan o da Ömer b. Ebi'i-Hakem'den” demiş (Eban'ın
rivayetini takviye etmiştir.
İbn Mâce, sıyâm; Ahmed
b. Hanbel, V, 200, 205-206, 208-209.
İzah:
Usame b. Zeyd'in
azatlısı: Bu zatın adının ne olduğu tesbit edilmemiştir. Ancak
Avnii'l-Ma'bud'da Mizzî'nin Üsame b. Zeyd'in azatlısı Harmde'den başka bir
hadis rivayet ettiği söylenmektedir. Bu hadisin râvisi ile Harmele'nin aynı
şahıs mı, yoksa ayrı ayrı kişiler mi olduğu bilinmemektedir.
Kura vadisi Medine-Şam
arasındaki bir vadinin adıdır.Bu vadide bir çok köy vardır. Burasını, Peygamber
(s.a.v.) H. 8. senede Hayber'in fethinden sonra zabtetmiş, sonra da ahalisi ile
cizye vermeleri şartıyla anlaşma yapmıştır.
Hadisten anlaşıldığı
gibi, Üsâme b. Zeyd yaşı oldukça ilerlemiş olduğu halde azatlı kölesi ile
birlikte Kur'â vadisi denilen yere bir malını istemeye gitmiş ve yolda
pazartesi, perşembe günleri oruç tutmuş. Azatlısı Usâme'nin bu durumunu
yadırgayıp ilerlemiş yaşına rağmen anılan günlerde oruç tutmasının sebebini
sormuş. Üsâme, Hz. Peygamber'in de aynı günlerde oruç tuttuğunu, bunun sebebini
soranlara da "o günlerde amellerin arz olunduğunu*' söyleyerek cevap
verdiğini bildirmiştir.
Tirmizinin, Ebû
Hureyre'den rivayet ettiği bir hadiste Hz. Peygamber: "Ameller, Pazartesi
ve perşembe günleri Allah'a arz olunur. Ben amelimin oruçlu olduğum halde arz edilmesini
isterim" buyurmaktadır.[Tirmizi, savm]
Müslim'deki bir rivayet
de şöyledir: "İnsanların amelleri her hafta iki defa pazartesi ve perşembe
günleri arz olunur. Kardeşi ile arasında düşmanlık bulunan kuldan başka her
mü'min bağışlanır. Biri birine düşman olanlar için bunlar anlaşıncaya kadar
bekleyiniz, denilir." Müslim, birr;
Ebû Dâvud, edeb; Muvatta, husnu'l-hulk; Ahmed b. Hanbel, II, 389, 400, 465.
Bunlardan başka iki
hadisten birisinde amellerin akşam ve sabah Allah (c.c.)'a yükseltildiği, birisinde
de senenin amellerinin Şaban ayında arz edildiği bildirilmektedir.
Bu hadislerden akşam ve
sabahla ilgili olanında amellerin yükseltildiği, diğerlerinde ise arz edildiği
ifade ediliyor. Yükseltilme ile arz edilme olayı ayn şeyler olduğu için amellerin
akşam sabah yükseltildiğini bildiren hadisle, diğerleri arasında bir ihtilaf
söz konusu değildir. Aliyyü'1-Kari "Yükseltilen ameller toplanır ve
bugünlerde arz edilir" der.
Amellerin pazartesi ve
perşembe günleri arzedildiğini bildiren hadisle Şaban da arz edildiğini
bildiren hadis arasında da bir ihtilaf yoktur. İbn Hacer'in ifâdesine göre,
hadislerin te'lifi şöyledir:
Ameller iki şekilde arz
edilir. Bunlardan birincisi haftalıktır. Her hafta pazartesi ve perşembe
günleri ameller ayrı ayrı arz edilir. İkincisi de seneliktir. Şaban ayında ve
topluca arz edilir.
Fethü'l-Vedûd adındaki
kitapta "amellerin günlük olarak akşam ve sabah, haftahk olarak pazartesi
ve perşembe, senelik olarak da Şaban ayında arz edilmesi muhtemeldir"
denilmektedir^
Hadis-i şerifte
pazartesi ve perşembe günleri oruç tutmaya teşvik edilmektedir. Aynı manaya
gelen daha başka hadisler de vardır. Buraya misâl olarak iki tanesinin
manalarını yazalım:
Hafsa (r.anha) şöyle
demiştir:
"Nebi (s.a.v.)
yatağına uzandığı zaman sağ elini sağ yanağının altına koyardı ve o, pazartesi
ve perşembe günleri oruç tutardı"[Nesâî, siyam]
Ebu Hureyre (r.a.)'den
rivayet edilmiştir. Dedi ki:
RasûhıHah (s.a.v.)
pazartesi ve perşembe günleri oruç tutardı. Sebebini sordum. "Ameller
pazartesi ve perşembe günleri arz edilir", buyurdu."[Darimî, savm]
Ebû Dâvud, hadisin
sonunda Destuvâi'nin de Yahya kanalıyla, Ömer b. Ebi'l-Hakem'den rivayet
ettiğini söylemektedir. Ebû Davud'un bu ta'li-ki kitabına almaktan maksadı, bir
ihtilafa işarettir. Çünkü bazı rivayetlerde Yahya'dan sonra Ömer b.
Ebi'l-Hakem anılmadan, Kudame'nin azatlısına geçilmektedir.
Ebû Dâvud kitabına
aldığı metinde Ebân'ın Yahya'dan, Yahya'nın da Ömer b. Ebi'l-Hakem'den rivayet
ettiğini söylemiş, sonunda da Destuvaî'nin de aynısını söylediğini kaydederek
sözlerini takviye etmiştir.