DEVAM: 54. Bütün Sene
(Nafile) Oruç Tutmak
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
حَدَّثَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ ابْنِ
الْمُسَيَّبِ
وَأَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرِو بْنِ
الْعَاصِ
قَالَ
لَقِيَنِي
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ
أَلَمْ
أُحَدَّثْ
أَنَّكَ تَقُولُ
لَأَقُومَنَّ
اللَّيْلَ
وَلَأَصُومَنَّ
النَّهَارَ
قَالَ
أَحْسَبُهُ
قَالَ نَعَمْ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ قَدْ
قُلْتُ ذَاكَ
قَالَ قُمْ وَنَمْ
وَصُمْ
وَأَفْطِرْ
وَصُمْ مِنْ
كُلِّ شَهْرٍ
ثَلَاثَةَ
أَيَّامٍ
وَذَاكَ مِثْلُ
صِيَامِ
الدَّهْرِ
قَالَ قُلْتُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
إِنِّي
أُطِيقُ
أَفْضَلَ مِنْ
ذَلِكَ قَالَ
فَصُمْ
يَوْمًا
وَأَفْطِرْ يَوْمَيْنِ
قَالَ
فَقُلْتُ
إِنِّي
أُطِيقُ
أَفْضَلَ
مِنْ ذَلِكَ
قَالَ فَصُمْ
يَوْمًا
وَأَفْطِرْ يَوْمًا
وَهُوَ
أَعْدَلُ
الصِّيَامِ
وَهُوَ
صِيَامُ
دَاوُدَ
قُلْتُ
إِنِّي
أُطِيقُ أَفْضَلَ
مِنْ ذَلِكَ
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لَا
أَفْضَلَ
مِنْ ذَلِكَ
Abdullah b. Amr b. el-As
(r.a)'dan; demiştir ki: Rasûlullah (s.a.v.) bana rastladı ve: "Senin
"Ben geceleri (hep) namaz kılacağım gündüzleri de oruç tutacağım"
dediğini haber almadım mı, zannediyorsun" buyurdu.
(Râvi) dedi ki,
zannediyorum Abdullah b. Amr: Evet ya Rasûlallah öyle dedim, dedi. Rasûlullah
(s.a.v.); "Namaz kıl ama uyu da. (Bazan) oruç tut, (bazan) tutma. Her ay
üç gün oruç tut. Bu bütün senenin orucu gibidir," buyurdu. Abdullah dedi ki: Yâ Rasûlallah, benim bundan
daha fazlasına gücüm yeter dedim. Nebi (s.a.v.): "Bir gün oruç tut, iki
gün tutma," buyurdu, Benim bundan daha fazlasına (da) gücüm yeter, dedim. "Bir
gün oruç tut, bir gün tutma. Bu orucun en doğrusu (mu'tedili) dur. Dâvud
(a.s.)'ın orucu budur," buyurdu.
Ben, bundan daha
efdaline muktedirim, dedim. Rasûlullah (s.a.v.); "Bundan daha efdali
yoktur." buyurdu.
İzah:
Buharî, savm, enbiya;
Müslim, siyam; Nesaî, siyam; İbn Mâce, siyam; Ahmed b. Hanbel, II, 158, 200,
201, 225; V, 297, 311.
Hadis-i şerifte anlatılanların
izaha muhtaç bir yönü yok Abdullah b. Amr'm sözünü Nebi (s.a.v.)'e haber veren
Bu-harî'nin bir rivayetinden anladığımıza göre, babası Amr b. el-As'dır. Abdullah
b. Amr kendisini tamamen ibâdete verip, hanımını ihmal ettiği için, babası Amr b.
el-As, Abdullah'ın durumunu Nebi s.a.v.'e anlatmış. O da Abdullah'a yaptığının
doğru olmadığını söylemiş en çok bir gün oruç tutup, bir gün tutmamasını
emretmiştir.
Nebi s.a.v.'le Abdullah
b. Amr arasında geçen konuşma, Buhari’de bir kaç ayrı rivayet şeklinde varid
olmuştur. Bunlar arasında bâzı lâfzı farklılıklar varsa da sonuçları itibarıyla
aynıdır. Bazılarında Hz. Nebi s.a.v.'in; "Sende vücudunun, gözünün,
hanımının, misafirinin de haklan vardır'* şeklindeki sözleri yer almıştır,
bazılarında ise, yer almamıştır. Buhari'deki aynı hadise ile ilgili
rivayetlerin bir kısmı da, diğerlerine nisbetle daha kısadır.
Abdullah îbn Amr'ın bu
hadisesi ile ilgili bilgi 1388. hadisin açıklamasında geçmiştir.
Hadîsin Buharî'deki bir
rivayetinin sonunda Abdullah b. Amr'm yaşlandıktan sonra; "Keşke ben, Hz.
Nebi s.a.v.'in ruhsatım kabul etseydim" dediği, Müslim'deki bir rivayetin
sonunda da "Rasûlullah'ın bana söylediği üç günü kabul etseydim, bu bana
ailem ve malımdan daha sevimli olurdu'* dediği kaydedilmektedir. Bu
ilâvelerden, Abdullah b. Amr'ın bir-gün oruç tutup bir gün iftar ederek,
ömrünün sonuna geldiği fakat yaşlanınca farz ibâdetleri bile edadan âciz
kalarak, "keşke ben gün aşırı değil de, ayda üç gün oruç tutmakla iktifa
etseydim" diyerek pişmanlık gösterdiği anlaşılmaktadır.
Hadis-i şeriften nafile
oruçların en faziletlisinin birgün oruç tutup bir gün tutmama şeklinde olan
Dâvud (a.s.)'un orucu olduğunu anlıyoruz. Buhârî'deki rivayetlerin bazılarında
bu açıkça ifade edilmektedir. Bunlardan birinde Hz. Peygamber'in; "Bir
gün oruç tut, bir gün tutma. Bu Dâvud (a.s.)'un orucudur o en efdal
oruçtur" buyurduğu ifade edilmektedir.
Bu hadis, senenin
tümünü oruçlu geçirmenin mekruh olduğunu söyleyenlerin delillerindendir ve
bunların en sahihidir. Cumhurun bu manadaki hadisleri anlayış tarzlarım bu
babın ilk hadisinin şerhinde açıklamıştık.