SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SAVM BAHSİ

<< 2387 >>

بَاب كَرَاهِيَتِهِ لِلشَّابِّ

35. Karısını Öpmenin Genç Oruçluya Mekruh Oluşu

 

حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ يَعْنِي الزُّبَيْرِيَّ أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ عَنْ أَبِي الْعَنْبَسِ عَنْ الْأَغَرِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْمُبَاشَرَةِ لِلصَّائِمِ فَرَخَّصَ لَهُ وَأَتَاهُ آخَرُ فَسَأَلَهُ فَنَهَاهُ فَإِذَا الَّذِي رَخَّصَ لَهُ شَيْخٌ وَالَّذِي نَهَاهُ شَابٌّ

 

Ebû Hureyre (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre, Bir adam Peygamber (ş.a.)'e oruçlu için hanımı ile mübaşeretin hükmünü sordu. Efendimiz ona ruhsat verdi. Sonra bir başkası aynı şeyi sordu, onu da men' etti. Bir de ne görelim, izin verdiği yaşlı, men ettiği ise, gençti.

 

 

İzah:

Îbn Mace, siyam; Ahmet b. Hanbel, II, 185, 221; Beyhâkî, es-Sünenü'l-kübrâ, IV, 231.

 

Mübaşeretin manâsı 2382 hadîsin şerhinde beyân edildiği gibi, bedeni bedene dokundurmaktır. Yâni, karı-koca arasında cinsî temasın dışında olan sevişme, kucaklaşma, öpüşme mübaşerettir.

 

Rivayet, oruçlu iken hanımı ile sevişmenin şehveti sakin olan ihtiyar­lar için caiz, böyle olmayan gençler için ise, yasak olduğuna işaret etmek­tedir. Metinde de görüldüğü gibi, Ebû Hureyre, Hz. Peygamber'in ruhsat verdiği şahsın yaşlı, men' ettiğinin ise, genç olduğunu bildirmiştir. Bu keyfiyyet, Ahmed ve Taberânî'nin îbn Ömer'den rivayet ettikleri şu haberde daha bariz bir şekilde görülmektedir.''Biz Hz. Peygamber'in yanında idik. Bir genç gelip;

 

Yâ Rasûlallah! ben oruçlu iken (karımı) öpebilir miyim? diye sordu. Efendimiz:

 

"Hayır", buyurdu.

 

Bilâhere yaşlı biri gelip;

 

Ben oruçlu iken (kanmı) öpebilir miyim? dedi. Hz. Peygamber;

 

"Evet", buyurdu.

 

Biz birbirimize bakıştık. Rasûlullah (s.a.v.);

 

"Bir i birinize niçin baktığınızı biliyorum. Şüphesiz ki yaşlı nefsine sa­hip olur," buyurdu.[Ahmet b. Hanbel, II, 185, 221.]

 

Oruçlunun hanımını öpmesi veya onunla oynaşmasının caiz olup olma­dığı konusunda, gençle ihtiyarın arasını ayırıp bunun yaşlılar için caiz, gençler için caiz olmadığını söyleyenlerin dayandıkları hadîslerden birisi budur.

 

Bu konuya ait fikhî bilgi 2382 numaralı hadîsin şerhinde geçmiştir.