بَاب
فِي عِدَّةِ
الْمُطَلَّقَةِ
35-36. Boşanmış
Kadınların İddet Beklemesi
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ عَبْدِ
الْحَمِيدِ
الْبَهْرَانِيُّ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ بْنُ
عَيَّاشٍ
حَدَّثَنِي
عَمْرُو بْنُ
مُهَاجِرٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
أَسْمَاءَ
بِنْتِ
يَزِيدَ بْنِ
السَّكَنِ
الْأَنْصَارِيَّةِ
أَنَّهَا
طُلِّقَتْ
عَلَى عَهْدِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَلَمْ
يَكُنْ
لِلْمُطَلَّقَةِ
عِدَّةٌ
فَأَنْزَلَ
اللَّهُ
عَزَّ وَجَلَّ
حِينَ
طُلِّقَتْ
أَسْمَاءُ
بِالْعِدَّةِ
لِلطَّلَاقِ
فَكَانَتْ
أَوَّلَ مَنْ
أُنْزِلَتْ
فِيهَا الْعِدَّةُ
لِلْمُطَلَّقَاتِ
Esma bint Yezîd b.
es-Seken el-Ensâriye'den rivayet olunduğuna göre, Rasûlullah (s.a.v.)
zamanında, boşanan kadınlar için iddet beklemek (mecburiyeti) yokken kendisi
kocasından boşanmış. Esma kocasından boşandığı zaman Aziz ve Celîl olan Allah,
talâk'dan dolayı (beklenmesi) gereken iddet hakkında âyet-i kerime indirmiş ve
boşanan kadınlar için iddet gerektiğine dâir, hakkında âyet indirilen ilk kadın
olmuştur.
İzah:
Beyhakî,
es-Sünenü'l-kübrâ', VII, 414.
İslâmın ilk yıllarında
kadının iddet beklemesi gerektiğine dâir bir hüküm yoktu. Fakat Hz. Esma
kocasından boşandıktan sonra Allah teâla ve tekaddes hazretleri "boşanmış
kadınlar üç kur'(üç ay veya üç temizlik süresi) bekleyip kendilerini
gözetlerler.."[Bakara 228.] buyurarak kocalarından boşanan kadınların
iddet beklemeleri gerektiğini bildirdi. Bu ayet-i kerimenin inmesinden sonra
kocasından boşanan kadınların iddet beklemesi meşru* oldu. Bilindiği gibi iddet
meselesi ulemâ arasında ihtilaflıdır. Bazılarına göre iddet beklemekten maksad,
üç temizlik süresi beklemektir. Bu meseleye inşallah ileride tekrar döneceğiz.