بَاب
إِذَا
أَنْكَحَ
الْوَلِيَّانِ
20-21. Velayet Hakları
Eşit İki Veli'nin, Aynı Kadını (İki Ayrı Kocayla) Evlendirmeleri
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ ح و
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
هَمَّامٌ ح و
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
الْمَعْنَى عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ
الْحَسَنِ
عَنْ سَمُرَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
أَيُّمَا
امْرَأَةٍ زَوَّجَهَا
وَلِيَّانِ
فَهِيَ
لِلْأَوَّلِ مِنْهُمَا
وَأَيُّمَا
رَجُلٍ بَاعَ
بَيْعًا مِنْ
رَجُلَيْنِ
فَهُوَ
لِلْأَوَّلِ
مِنْهُمَا
Semüre'den rivayet
olunduğuna göre, Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur. "Herhangi bir kadını iki
veli (iki ayrı erkeğe) nikahlayacak olursa, o kadın (bu) iki erkekten (nikâhı
kendisine) ilk kıyılanındır ve kim de bir malı iki adama satarsa bu satış
onlardan (akdi) ilk (önce gerçekleştiren)indir."
İzah:
Tirmizî, nikah; Nesaî,
buyu'; Dârimî, nikâh; Ahmed b. Hanbel, V, 8, 11,12, 18.
Bir kadına yakınlık
dereceleri eşit olan iki veli o kadını aynı derecede evlendirme hakkına
sahiptirler.Bu durumda olan iki veli birbirlerinden habersiz olarak velisi
bulundukları kadını iki ayrı erkeğe nikahlayacak olurlarsa bu iki nikahtan ilk
önce kıyılmış olan sahih diğeri ise, bâtıldır. Binaenaleyh bunlardan birisinin
daha önce kıyılmış olduğunda her iki taraf anlaşacak olursa veya bu iki veliden
biri kendi kıymış olduğu nikahın diğerinden önce kıyılmış olduğunu
deüllendirecek olursa, o zaman bu nikah ilk önce kıyılmış olduğu için geçerli öbürü
de hükümsüz sayılır.
Bir mal üzerinde
yapılan iki satışın hükmü de aynıdır.