DEVAM: 44-45. Nikah(ın
Detaylarıyla İlgili Hadisler
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ يَحْيَى
أَبُو
الْأَصْبَغِ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدٌ
يَعْنِي
ابْنَ
سَلَمَةَ
عَنْ
مُحَمَّدِ بْنِ
إِسْحَقَ
عَنْ أَبَانَ
بْنِ صَالِحٍ
عَنْ مُجَاهِدٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ إِنَّ
ابْنَ عُمَرَ
وَاللَّهُ
يَغْفِرُ
لَهُ
أَوْهَمَ إِنَّمَا
كَانَ هَذَا
الْحَيُّ
مِنْ الْأَنْصَارِ
وَهُمْ
أَهْلُ
وَثَنٍ مَعَ
هَذَا الْحَيِّ
مِنْ يَهُودَ
وَهُمْ
أَهْلُ كِتَابٍ
وَكَانُوا
يَرَوْنَ
لَهُمْ
فَضْلًا عَلَيْهِمْ
فِي الْعِلْمِ
فَكَانُوا
يَقْتَدُونَ
بِكَثِيرٍ
مِنْ
فِعْلِهِمْ
وَكَانَ مِنْ
أَمْرِ أَهْلِ
الْكِتَابِ
أَنْ لَا
يَأْتُوا
النِّسَاءَ
إِلَّا عَلَى
حَرْفٍ
وَذَلِكَ
أَسْتَرُ مَا
تَكُونُ
الْمَرْأَةُ
فَكَانَ
هَذَا الْحَيُّ
مِنْ
الْأَنْصَارِ
قَدْ أَخَذُوا
بِذَلِكَ
مِنْ فِعْلِهِمْ
وَكَانَ
هَذَا
الْحَيُّ
مِنْ قُرَيْشٍ
يَشْرَحُونَ
النِّسَاءَ
شَرْحًا مُنْكَرًا
وَيَتَلَذَّذُونَ
مِنْهُنَّ مُقْبِلَاتٍ
وَمُدْبِرَاتٍ
وَمُسْتَلْقِيَاتٍ
فَلَمَّا
قَدِمَ
الْمُهَاجِرُونَ
الْمَدِينَةَ
تَزَوَّجَ
رَجُلٌ
مِنْهُمْ امْرَأَةً
مِنْ
الْأَنْصَارِ
فَذَهَبَ
يَصْنَعُ
بِهَا ذَلِكَ
فَأَنْكَرَتْهُ
عَلَيْهِ
وَقَالَتْ
إِنَّمَا كُنَّا
نُؤْتَى
عَلَى حَرْفٍ
فَاصْنَعْ
ذَلِكَ
وَإِلَّا
فَاجْتَنِبْنِي
حَتَّى
شَرِيَ أَمْرُهُمَا
فَبَلَغَ
ذَلِكَ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَأَنْزَلَ
اللَّهُ عَزَّ
وَجَلَّ
نِسَاؤُكُمْ
حَرْثٌ
لَكُمْ فَأْتُوا
حَرْثَكُمْ
أَنَّى
شِئْتُمْ أَيْ
مُقْبِلَاتٍ
وَمُدْبِرَاتٍ
وَمُسْتَلْقِيَاتٍ
يَعْنِي
بِذَلِكَ
مَوْضِعَ
الْوَلَدِ
İbn Abbas (r.a.)'dan;
demiştir ki: îbn Ömer -Alah kendisini affetsin- ("Kadınlarınız sizin tarlanızdır.
Tarlanıza istediğiniz yerden giriniz." âyet-i kerimesinin nüzul sebebi
hakkında) yanılmıştır. (Gerçekte ise âyet-i kerimenin inişine sebep olan bu)
kabile ensardı ve bunlar (eskiden) putperest idiler. Bu kabile ile birlikte
Yahudilerden bazı kimseler de (bu âyet-i kerimenin inişine sebep oldular.
Yahudilerden olan) bu kimseler ehl-i kitap idi. (Ensârdan olan sözü geçen
kişiler eskiden) Yahudilerin ilimde kendilerinden üstün olduklarına,
dolayısıyla onların işlerinin pek çoğunun (doğru olacağına) inanıyorlardı.
Kadınlarla sadece bir şekilde cinsi münâsebette bulunmak (başka pozisyonlardan
kaçınmak da) ehl-i kitap (olan Yahudilerin îş(ler)indendi. (Yahudilerin
inancına göre) bu (pozisyon cima' halinde olan) bir kadının en kapalı bulunduğu
bir haldi. Şu Ensârda Yahudilerin bu fiilini benimsemişlerdi. (Ayetin iniş
sebepleri arasında) ayrıca şu Kureyş kabileside vardı ki (bunlar cima'
esnasında) kadınları alışılmadık bir şekilde çıplatırlar ve (kadınların)
yüzleri (veya) arkaları dönük (veya) sırtüstü yatık oldukları halde
(yaklaşmaktan) zevk alırlardı. Muhacirler Medine'ye geldiği zaman (sözü geçen)
bu kimselerden birisi ensârdan bir kadınla evlendi. Onunla da böyle münâsebette
bulunmak istedi; fakat (ensarlı) kadın "bizimle ancak bir şekilde cimâ'da
bulunulabilir, sen de öyle yap yoksa benden uzaklaş." diyerek buna razı
olmadı. Nihayet münakaşaları büyüdü ve bu (mesele) Rasûlullah (s.a.v.)'e
ulaştı. Bunun üzerine Aziz ve celil olan Allah -(kadının) çocuk yeri (olan
ferci)ni kasdederek-' 'kadınlarınız sizin tarlanızdır. Tarlanıza -yüzleri dönük
veya sırtları dönük ve sırtüstü yatık oldukları halde- istediğiniz yerden
giriniz."[Bakara 223.] âyetini indirdi.
İzah:
Beyhakî,
es-Sünenü'l-kübrâ, VII, 195.
îbn Abbas (r.a.)'a göre
bahis konusu âyet-i kerimenin nüzulüne
sebep olan hâdise ensârdan bazı kimselerin cinsi münâsebette bulunmak için
kadının tenasül organına sadece ön tarafından yaklaşılab ileceğine inanan
Yahudilerin tesiri altında kalması hâdisesi ile Medine'de evlendikten sonra
eski alışkanlığı icâbı hanımının fercine çeşitli pozisyonlarda yaklaşmak
isteyen Kureyşli bir kimsenin, hanımının itiraziyla karşılaşmasıdır.
Binâenaleyh Hz. Îbn Ömer'in, metinde geçen âyet-i kerîme'nin kadınlarla
anüslerinden cinsi münâsebette bulunmayı helal kılmak için inmiş olduğuna dâir
görüşü yanlıştır."
Hz. İbn Abbas'ın, Hz.
İbn Ömer'i bu şekilde tenkîd etmesine sebep İbn Avn'in Nâfi'den rivayet ettiği
îbn Ömer'le ilgili şu haberdir.
Nâfi' dedi ki; tbn Ömer
yanında Kur'an okunduğu zaman hiç konuşmazdı. Bir gün ben yanında şu
"Kadınlarınız sizin tarlanızdır. Tarlanıza istediğiniz yerden
giriniz."[Bakara 223.] âyet-i kerimesini okudum. Bunun üzerine bana
"bu âyetin niçin indiğini biliyor musun?" dedi. Ben de
"Hayır" cevabını verdim. "Bu ayet, kadınlarla dübürlerinden
cima etmenin caiz olduğunu beyân etmek İçin inmiştir." dedi.[ibn-i Cerîr,
et-Taberi, Câmiû'l-beyân,, III, 233.]
İşte Hz. İbn Abbas, Hz.
İbn Ömer'e isnad edilen bu sözü tenkid etmek ve bu sözdeki yanlışlığı ortaya
koymak istemiştir. Fakat aslında Hz. îbn Ömer böyle bir söz söylememiştir ve
Kurtubî'nin beyamna göre İbn Ömer (r.a.) kadınlarla dübüründen cima eden
kimselerin kâfir olacakları görüşündedir.[Kurtubî, el-Câmi'li-ahkâmi'1-Kur'ân,
III, 95.]
Nitekim şu hadîs-i
şerif de Hz. İbn Ömer'in kadınlarla dübürlerinden cima etmenin haram olduğu
görüşünü taşıdığını açıkça ortaya koymaktadır. "Ebü'n-Nadi; İbn Ömer'in
azatlı kölesi olan Nâfi'ye; Senin -ibn Ömer, kadınlarla dübürlerinden cima
etmenin helal olduğuna ait fetva verdi- dediğine dâir söylentiler çoğalmaya
başladı, dedi. Nâfi'de;
Vallahi benim ağzımdan
söz uyduruyorlar; fakat ben sana işin nasıl olduğunu haber vereyim. Bir gün ben
îbn Ömer'in yanında iken bana Kur'ân-ı Kerimi okumaya başladı.
"Kadınlarını? sizin tarimuz'dır..."[Bakara 223.] âyet-i kerimesine
geldiği zaman bana; "ey Nâfi' bu âyet-i kerimenin hükmü nedir bilir
misin?" dedi. Ben de "Hayır" cevabını verince dedi kî: "Biz
Kureyşliler Mekke'de kadınların fercine arkadan yanaşırdık. Medi-neye
geldiğimizde kendileriyle evlendiğimiz kadınların fercine de bu şekilde
yaklaşmak istediğimiz zaman, onlar buna razı olmadılar ve bu işi büyüttüler.
Ensarlı kadınlar bu meselede Yahudilerin âdetlerini (örnek) edinmişlerdi. Bu
bakımdan Ensarlı kadınların fercine sadece ön taraflarından yaklaşılabiliyordu.
Bunun üzerine Allah teâlâ ve tekaddes hazretleri "Kadınlarınız sizin
tarlanızdir tarlanıza istediğiniz yerden giriniz."[Bakara 223.] ayet-i kerimesini
indirdi dedi.[Tefsir-i İbn-i kesir, I, 517.]
Görülüyor ki İbn Ömer (r.a.)'de
diğer İslam Ulemâsı gibi kadınlarla arka organlarından ilişki kurmanın haram,
fakat kadının anüsüne yaklaşmamak şartıyla vagina'ya çeşitli şekillerde ve
pozisyonlarda yaklaşmanın caiz olduğu görüşündedir.