DEVAM: 95-96.
Medine'nin Harem Kılınması
حَدَّثَنَا
أَبُو
سَلَمَةَ
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ
يَعْنِي
ابْنَ
حَازِمٍ
حَدَّثَنِي يَعْلَى
بْنُ حَكِيمٍ
عَنْ
سُلَيْمَانَ
بْنِ أَبِي
عَبْدِ
اللَّهِ
قَالَ
رَأَيْتُ سَعْدَ
بْنَ أَبِي
وَقَّاصٍ
أَخَذَ
رَجُلًا
يَصِيدُ فِي حَرَمِ
الْمَدِينَةِ
الَّذِي
حَرَّمَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَسَلَبَهُ
ثِيَابَهُ
فَجَاءَ مَوَالِيهِ
فَكَلَّمُوهُ
فِيهِ
فَقَالَ إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حَرَّمَ
هَذَا
الْحَرَمَ
وَقَالَ مَنْ
أَخَذَ أَحَدًا
يَصِيدُ
فِيهِ
فَلْيَسْلُبْهُ
ثِيَابَهُ
فَلَا
أَرُدُّ
عَلَيْكُمْ
طُعْمَةً أَطْعَمَنِيهَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَلَكِنْ
إِنْ شِئْتُمْ
دَفَعْتُ
إِلَيْكُمْ
ثَمَنَهُ
Süleyman b. Ebî-Abdillah'dan;
demiştir ki: Ben Sa'd b. Ebî Vakkâs'ı Medine'nin hareminde avlanan bir adamı
yakalayarak elbiselerini soyarken gördüm. Sonra ona o (kölenin) sahipleri gelip
(o köle) hakkında konuştular da (onlara şöyle) dedi: Bu harem bölgeyi
Resûlullah (s.a.v.) haram kıldı ve; "Kim burada avlanan bir kimse bulursa,
onun elbiselerini soysun" buyurdu. Binaenaleyh ben Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem bana ikram etmiş olduğu bir nimeti size geri çevirmem. Ama
isterseniz size onun değerini veririm.
İzah:
Müslim, hac, Ahmed b.
Hanbel, 1, 168; Beyhakî, es-Sünenü'1-kübrâ, V, 199.
Bu olay Müslim'in
Sahih'inde şu mânâya gelen lâfızlarla rivayet edilmiştir: "Sa'd hayvanına
binerek Akîk'teki köşküne gitti. (Orada) ağaç kesen yahut yapraklarım silken
bir köle buldu ve onu soydu. Sa'd döndüğü vakit kölenin sahipleri gelerek
kölelerinden aldığı şeyleri ona ya da kendilerine geri vermesini istediler.
Sa'd:
Ben Resûlullah
sallallahü aleyhi ve sellem bana ganimetten ziyâde olarak ihsan buyurduğu bir
şeyi geri çevirmekten Allah'a sığınırım, diyerek aldığı şeyleri .onlara geri
vermekten çekindi.".
Görülüyor ki Hz. Sa'd,
söz konusu kölenin eşyalarım, köle sahiplerine geri vermemiştir ve buna mecbur
da değildir. Böyleyken Hz. Sa'd'ın kölenin eşyasının bedelini ödemek istemesi,
onun kendi mürüvvet ve cö-mertliğindendir. Mecbur oluşundan değildir. Köleyi
soymaktan maksadı ise, onun bir daha böyle iş yapmasına mani olmak içindir.
İşte bu maksatla kölenin üzerindeki elbiseyi almış, yalnız avret mahallini
örtecek miktarını bırakmıştır.