DEVAM: 89. Mekke
Hareminde Bazı Fiillerin Yasaklanması
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَاصِمٍ عَنْ
جَعْفَرِ
بْنِ يَحْيَى
بْنِ
ثَوْبَانَ
أَخْبَرَنِي
عِمَارَةُ
بْنُ
ثَوْبَانَ
حَدَّثَنِي
مُوسَى بْنُ
بَاذَانَ قَالَ
أَتَيْتُ
يَعْلَى بْنَ
أُمَيَّةَ فَقَالَ
إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
احْتِكَارُ الطَّعَامِ
فِي
الْحَرَمِ
إِلْحَادٌ
فِيهِ
Ya'Ia b. Ümeyye
(demiştir ki: Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: "Harem
dâhilinde gıda maddeleri karaborsacılığı yapmak orada zulüm yapmaktır."
İzah:
Feyzu'l-Kadîr, I, 182,
(hadis no: 232, 233).
İhtikâr (karaborsa);
birşeyi azaltarak kıymet kazanması için saklamak demektir.
Fıkıhta ise,
"insanların ve ehlî hayvanların yiyecek içeceklerini ve hayat için zarûrû
malları satın alıp kıymetleri yükselir diye kırk gün saklamak" demektir.
Binaenaleyh ihtikâr dinimizce haram kılınmıştır. İhtikârın kirk gün ile
sınırlandırılması ihtikârcıya verilecek cezanın gerçekleşmesi ile ilgilidir.
Yoksa bir gün bile ihtikâr yapan kimse günahkâr olur. Bu hüküm her memleket
için geçerlidir. Ancak bu suç Harem-i Şerîf içerisinde işlenecek olursa cezası
daha da büyük olur. Bu sebeple Allah t'eâlâ ve tekaddes hazretleri Kur'ân-ı
Keriminde "Kim orada zulm ile ilhada yellenirse biz ona pek acıklı bir
azab tattırırız." buyuruyor.[Hac 25]
Metinde geçen
"ilhâd" kelimesi lügatte "hak"dan sapmak anlamına gelirse
de, burada zulüm anlamına kullanılmıştır. Çünkü Mekke arazisi ziraate elverişli
olmadığından orada bulunan kimseler rızık-te'mininde fevkalade güçlük
çekmektediler. Bu sebeble orada yapılan karaborsacılık tam manâsıyla .zulümdür.
Bu hadis, senedinde
Cafer, Umâre, Musa gibi kimlikleri meçhul kişiler bulunduğundan zayıftır.