بَاب
طَوَافِ
الْوَدَاعِ
85. Veda Tavafı
83. bab başlığı ile bu
bab başlığı arasındaki fark; orada veda tavafı yapılması emri söz konusudur,
burada ise Hz. Peygamberin bi'l- fiil veda tavafı yaptığı anlatılmaktadır. Bu sebeple
Ebû Davûd konuya iki ayrı bab'ta ele almıştır.
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ
عَنْ خَالِدٍ
عَنْ
أَفْلَحَ
عَنْ
الْقَاسِمِ
عَنْ عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا
قَالَتْ
أَحْرَمْتُ
مِنْ
التَّنْعِيمِ
بِعُمْرَةٍ
فَدَخَلْتُ
فَقَضَيْتُ
عُمْرَتِي
وَانْتَظَرَنِي
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِالْأَبْطَحِ
حَتَّى
فَرَغْتُ
وَأَمَرَ
النَّاسَ
بِالرَّحِيلِ
قَالَتْ
وَأَتَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْبَيْتَ فَطَافَ
بِهِ ثُمَّ
خَرَجَ
Âişe (r.anha)'dan;
demiştir ki: Umre için Ten'im'den ihrama girdim ve Mekke'ye gelip umremi edâ
ettim. Resûlullah (s.a.v.) de beni el-Abtah (denilen yer)de beklemekte idi.
Nihayet ben (umremi) bitirince yola çıkmak için halka emir verdi ve gelip
Beyt'i tavaf etti. Sonra (Mekke'den Medine'ye doğru yola) çıktı.
İzah:
Buharı, hac; Müslim hac
Daha önce de ifade
ettiğimiz gibi aslında Hz. Âişe Veda
Haccı yılında Zulhuleyfe'de
umre için ihrama girmişti. Fakat Serîf denilen yere
vardıkları zaman hayızlandığı için Resûl-i Ekrem'in emriyle umresini feshederek
hac için ihrama girdi. Nihayet usulü dairesinde haccını edâ edince bir de umre
yapmak için Resûl-i Ekrem'den izin istedi. Resûl-i Ekrem de Hz. Âişe'nin umre
yapmasına izin verdi, Ten'im'e gidip oradan ihrama girmesini sağlamak ve Hz.
Âişe'nin yanında gitmek üzere de kardeşi Hz. Abdurrahman'ı görevlendirdi. İşte
hadiste geçen Hz. Âişe'nin umresinden maksat, bu umredir. Biz Hz. Âişe'nin bu
umresi ile ilgili görüşleri 1778 numaralı hadis-i şerifte açıklamış bulunmaktayız.