DEVAM: 75. Mina’da
Namaz
حَدَّثَنَا
هَنَّادُ
بْنُ
السَّرِيِّ
عَنْ أَبِي
الْأَحْوَصِ
عَنْ
الْمُغِيرَةِ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
قَالَ إِنَّ
عُثْمَانَ صَلَّى
أَرْبَعًا
لِأَنَّهُ
اتَّخَذَهَا
وَطَنًا
İbrahim (en-Nehaî)'den;
demiştir ki: Osman (r.a.)(Mekke'de dört rekatli namazları) dört (rekat) olarak
kıldı. Çünkü orayı (kendisine) yurt edinmişti.
İzah:
Sadece Ebû Dâvûd
rivayet etmiştir.
Bu hadisi şerif
"insanın evlenip kaldığı veya hayatını kazanmak üzere bir daha göç etmemek
üzere yerleşip kaldığı yer onun vatan-ı aslîsi olur" diyen Hanefî
ulemâsının delilidir. Hadis-i şeriften Hz. Osman'ın Mekke'de evlendiği için
orada kaldığı sürede dörtlü namazları tam kıldığı anlaşılıyorsa da bu hadis-i
şerifi nakleden İbrahim en-Nehâî'nin Hz. Osman'a yetişmediği bilindiğinden bu
haber munknjj" denilen zayıf hadislerdendir. Bu sebeple delil olma
niteliğinden uzaktır.
Beyhakî'ye göre;
"Eğer Hz. Osman'ın dört rekatlı namazları tam kılmasının sebebi Mekke'de
evlenmesi olsaydı ve bir beldede evlenmek orayı vatan-ı aslî hükmüne
getirseydi, bu durumu sahâbîlerin de bilmesi ve dört rekatlı namazlau tam kıldı
diye Hz. Osman'a itiraz etmemeleri gerekirdi. Hz. Osman evi kuşatıldığı zaman
kendisine Mekke'ye gitmesi teklif edilince "hicret ettiğim yeri terk
edemem" diye cevap vermesi de Hz. Osman'ın Mekke'de ikâmete razı
olmayacağını gösterir."[İbn Hacer, Fethü'l-Bârî, III, 225.]