DEVAM: 45. Beyt-i
Şerifi Görünce El Kaldırmak Caiz Midir?
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
سَلَّامُ
بْنُ
مِسْكِينٍ
حَدَّثَنَا
ثَابِتٌ
الْبُنَانِيُّ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ رَبَاحٍ
الْأَنْصَارِيِّ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَمَّا
دَخَلَ
مَكَّةَ طَافَ
بِالْبَيْتِ
وَصَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
خَلْفَ
الْمَقَامِ
يَعْنِي
يَوْمَ الْفَتْحِ
Ebû Hureyre(r.a.)'den
rivayet olımduğuna göre, Nebi (S.A.V.)
Fetih günü Mekke'ye girince Beyt'i tavaf etmiş ve (Hz. İbrahim'e ait) Makam'ın'
arkasında iki rekat namaz kılmıştır.
İzah:
Sadece Ebû Dâvûd
rivayet etmiştir.
Bu hadis-i şerif
Hz.Nebiin Beyt-i Şerife gelince tavaf edip tavaftan sonra da Makam-ı İbrahim'in
arkasında iki rekat namaz kıldığını ifade ediyor. Bu bakımdan hadis "Kabe'yi
görünce el kaldırmayı" konu alan bu babla pek ilgili görünmüyor. Ancak bu
hadiste Rasûl-i Ekrem'in Kabe'ye gelince sadece tavaf edip daha sonra da iki
rekat tavaf namazı kıldığı ifâde edildiği, Beyt-i Şerife geldiği zaman el
kaldırmadığının da zımnen ifâde edilmiş olduğu düşünülürse, o zaman bu hadisle
bab arasında bir ilgi olduğu görülür.
Kabe'yi tavaf ettikten
sonra Makâm-ı İbrahim'in arkasında iki rekat namaz kılmak Hanefi ulemâsına göre
vâcib, Şâfiîlere göre ise, sünnettir.[Şerhü fethi'l-Kadîr, II, 153.]
Nitekim Kur'an-ı
kerim'de; "Sizde İbrahim'in makamından bir namaz yeri edinin (Orada namaz
kılın)"[Bakara 125.] buyuruluyor.
İbrahim'in Makamı, Hz.
İbrahim'in Kabe'yi yaparken üzerine çıktığı taştır, diye tefsir olunduğu gibi,
Haremin tamamı diye de tefsir olunmuştur.