4. Kuteybe bin Said'in
Rivayeti
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
بْنُ
جَعْفَرٍ
عَنْ رَبِيعَةَ
بْنِ أَبِي
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ يَزِيدَ
مَوْلَى
الْمُنْبَعِثِ
عَنْ زَيْدِ
بْنِ خَالِدٍ
الْجُهَنِيِّ
أَنَّ
رَجُلًا
سَأَلَ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ اللُّقَطَةِ
قَالَ
عَرِّفْهَا
سَنَةً ثُمَّ
اعْرِفْ
وِكَاءَهَا
وَعِفَاصَهَا
ثُمَّ اسْتَنْفِقْ
بِهَا فَإِنْ
جَاءَ
رَبُّهَا فَأَدِّهَا
إِلَيْهِ
فَقَالَ يَا
رَسُولَ اللَّهِ
فَضَالَّةُ الْغَنَمِ
فَقَالَ
خُذْهَا
فَإِنَّمَا
هِيَ لَكَ
أَوْ
لِأَخِيكَ
أَوْ
لِلذِّئْبِ
قَالَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
فَضَالَّةُ
الْإِبِلِ
فَغَضِبَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حَتَّى
احْمَرَّتْ
وَجْنَتَاهُ
أَوْ
احْمَرَّ
وَجْهُهُ وَقَالَ
مَا لَكَ وَلَهَا
مَعَهَا
حِذَاؤُهَا
وَسِقَاؤُهَا
حَتَّى
يَأْتِيَهَا
رَبُّهَا
Zeyd b. Hâlid
el-Cühenî'den (rivayet edildiğine göre)
Bir adam Resûlullah (S.A.V.)'e, buluntu mal'ın hükmünü sormuş O
(s.a.v.)'de; "Onu bir sene ilan et! Sonra ağız bağıyla çıkınını iyice tespit
et ve harca. Eğer sahibi gelirse, o'na verirsin" buyurmuş. Bunun üzerine
(adam): Ey Allah'ın Resulü, ya yitik davar (nasıl bir muameleye tabi
tutulacak?) demiş, (Hz. Nebi de:) "Onu da al, çünkü o ya senindir ya da
(bir din) kardeşinindir. Yahut da kurdundur" buyurmuştur.
(Bunun üzerine adam:) Ey
Allah'ın Resulü ya yitik develer (nasıl bir mualeye tabî tutulurlar) demiş.
Resûlullah (S.A.V.) de yanakları ya da yüzü kızaracak kadar öfkelenip: “Sahibi
gelinceye kadar onun ayakkabısı da su kırbası da beraberindedir. Onlardan sana
ne?" buyurmuştur.
İzah:
Buhârî, lukata; Müslim,
lukata; Tirmizî, ahkâm; İbn Mâce, lukata; Muvatta, akdiye; Ahmed b. Hanbel,
11-180, 186, 203; IV, 115-117.
Hıza ayakkabı anlamına
gelir. Burada mecazen deve ayağı anlamında kullanılmıştır.
Sika ise lügatte su
tulumu anlamına gelir. Burada ise, deve karnı anlamında kullanılmıştır. Deve
bir defada bir kaç günlük su ihtiyacını içebildiğinden karnı su tulumuna
benzetilmiştir.
Bilindiği gibi kaybolan
bir malın yitik bir mal hükmüne girebilmesi için onun kendi kendini müdafaadan
âciz olması ve telef olma tehlikesine mâruz kalmış olması gerekir. İşte bu
durumda olan bir mal bulunduğu zaman onu telef etmekten kurtararak sahibine
eriştirmek amacıyla yerden alıp saklamak meşru kılınmıştır. Deve için herhangi
bir şekilde telef olma söz konusu değilse de koyun ve keçi türünden olan
hayvanlar için bu tehlikeler söz konusu olduğundan bunlar yitik olarak
bulunduğu zaman sahiplerine teslim etmek amacıyla alınıp saklanmaları meşru
kılınmıştır.
Resûl-i Zişân efendimiz
yitik koyun ve develer hakkındaki sorulara farklı cevaplar verirken bu
incelikleri ifâde etmek istemiştir.
Mevzumuzu teşkil eden
bu hadis-i şerifte geçen "Onu bir sene ilân et" cümlesini açıklarken
ilim adamları şu görüşlere yer vermişlerdir:
Bu emrin zahiri ilan
etme işinin tekrar tekrar yapılması icabettiğini ifâde etmektedir. Meselenin
özü şudur: "Eğer ilan et" emrinin zarfı, sene ise, o zaman ilan işini
senede bir defa yapmak yeterli olur. Fakat bu emri alışılmış olan ilan etme
şeklinde anlamak icab eder ki, bu takdirde bu emrin yerine getirilmesi, ancak
malın sahibinin kulağına gitmesi ihtimalinin bulunduğu her yer ve zamanda
usûlüne uygun olarak ilan etmekle gerçekleşebilir.
Bu konuda Hanefî ulemasından
îbn Melek de şöyle diyor: "Bu ilan emri ancak ilk hafta, birisi her gün
gündüzün başında diğeri sonunda olmak üzere günde iki defa yapmakla, ikinci
hafta her gün bir defa yapmakla, bundan sonra da haftada bir defa yapmakla
gerçekleşir. İmam Mâlik ile İmam Şafiî ve İmam Ahmed bu görüştedirler." Bu
mevzuda Hidâye'de şöyle denmektedir:
"On dirhemden daha
az bir değere sahip olan bir mal günlerce ilan edilir. On dirhem veya daha
fazlası için ise, bir yıl ilan edilir. Üçüncü bir görüşe göre ilan müddetinin
takdiri yitik malı bulan kimseye aittir."[Aynî, Binâye, VI, 20.]