DEVAM: 44. Kadın'ın
Kocasının Evindeki Maldan Sadaka Vermesi
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
أَخْبَرَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ
هَمَّامِ
بْنِ
مُنَبِّهٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
أَبَا
هُرَيْرَةَ
يَقُولُ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِذَا
أَنْفَقَتْ
الْمَرْأَةُ
مِنْ كَسْبِ
زَوْجِهَا
مِنْ غَيْرِ
أَمْرِهِ
فَلَهَا نِصْفُ
أَجْرِهِ
Hemmâm b. Münebbîh dedi
ki; Ebû Hureyre'yi şöyle derken işittim: Resûlullah (s.a.v.): "Kadın izin
almaksızın kocasının kazancından infak ederse, ona kocasının ecrinin yarısı
vardır," buyurdu.
İzah:
Buhârî, nafakat
Bu hadiste geçen
izin, sarih izindir.
Yani kadın kocasının malından
-rızâsına delâlet eden bir karine olduğu
halde ondan açıkça izin almaksızın- infak ederse ondan ecir alır. Eğer
erkeğin rızasında şüphe edilirse, kadın her hangi bir ecir alamadığı gibi
günahkâr da olur. Hadisi "kadın, kocasının bilgisi dışında kendi nafakasına
mahsuben erkeğin malından alır ve onu infak ederse..." diye anlamak da mümkündür.
Böylece erkek, verilen mal kendi kazancından olduğu, kadın da kendi
nafakasından verdiği için ecre nail olur. Böyle bir yorumla bu hadis ve 1688
no'lu hadis cem' edilmiş olur.
Buradaki ecrin yarısı,
verilecek sadakadan hâsıl olacak sevabın yarısı anlamına değildir. Çünkü 1685
no'lu hadiste; "bunlardan birisi, diğerlerinin sevabını eksiltmez"
hükmü yer almıştı. O halde bu hadisteki "ecrin yarısı" ifâdesini,
kadın da erkek gibi ecre hak kazanır, şeklinde te'vil etmek gerekir.
Kirmanı şöyle diyor:
(1685 no'lu hadiste geçen) "Bunlardan birisi diğerlerinin sevabını
eksiltmez" hükmü kadının infakı kocasının emri ve sarih izni ile olursa
geçerlidir. Ama bu hadiste olduğu gibi erkeğin emri bulunmaz fakat rızasının
bulunduğu samlırsa onlardan her birine hâsıl olacak ecrin yarısı vardır. Böyle
bir te'ville hadis zahirine göre anlaşılmış olur.