بَاب
فِي
الرُّخْصَةِ
فِي ذَلِكَ
40. Kişi'nin, Bütün
Malını Tasadduk Etme Ruhsatı
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
وَيَزِيدُ
بْنُ خَالِدِ
بْنِ
مَوْهَبٍ
الرَّمْلِيُّ
قَالَا
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ أَبِي
الزُّبَيْرِ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ
جَعْدَةَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ أَنَّهُ
قَالَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
أَيُّ الصَّدَقَةِ
أَفْضَلُ
قَالَ جُهْدُ
الْمُقِلِّ
وَابْدَأْ
بِمَنْ
تَعُولُ
Ebû Hureyre'den rivayet
edildiğine göre o, şöyle demiştir. Resûlullah (s.a.v.)'e: Ya Resûlullah; Hangi
sadaka daha faziletlidir? dedim. O (s.a.v.) da: "Fakirin gücünün
yettiğidir. Bakmakla yükümlü olduğun kimselerden başla" buyurdu.
İzah:
Nesâî, zekât; Darimî,
salât; Ahmed b. Hanbel, II, 357; III, 412; V, 178, 179, 265.
Sadakanın daha
faziletli oluşundan maksat, sevabının daha çok olmasıdır "cuhd"
kelimesi, imkân ve güç, "el-Mükıll" kelimesi de az malı olan fakir
anlamında .kullanılmıştır.
Sevabı en çok olan
sadaka fakirin güç yetirebildiği ve zorlanarak verdiği sadakadır. Bu sadaka az
da olsa zenginin zorlanmadan verdiği çok olan sadakadan daha sevablıdır.
Nitekim Nesâî'nin Ebû Hüreyre (r.a.)'den merfû olarak rivayet etmiş olduğu bir
hadiste şöyle buyuruim aktadır: "Bir dirhem, yüzbin dirhemi geçti.”
(Oradakiler): "Nasıl?" dediler. Resûlullah (s.a.v.):
"Bir adamın iki
dirhemi olur da birini tasadduk eder. Bir başka adam malının bir tarafına gider
de ondan yüz bin dirhem alıp onu tasadduk eder" buyurdu.
Böylece Resulullah
(s.a.v.) iki dirheminden birini tasadduk edenin alacağı sevabın, geniş
servetinin bir ucundan yüz binleri alıp sadaka verenin alacağı sevabı
geçeceğini bildirmiştir.