DEVAM: 32. Mal'daki
Haklar
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ يَحْيَى
الْحَرَّانِيُّ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ إِسْحَقَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ يَحْيَى
بْنِ حَبَّانَ
عَنْ عَمِّهِ
وَاسِعِ بْنِ
حَبَّانَ
عَنْ جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَمَرَ مِنْ
كُلِّ جَادِّ
عَشْرَةِ
أَوْسُقٍ
مِنْ التَّمْرِ
بِقِنْوٍ
يُعَلَّقُ
فِي الْمَسْجِدِ
لِلْمَسَاكِينِ
Câbir b. Abdullah'tan
rivayet edildiğine göre, Nebi (s.a.v.) ağacından koparılmış her on vesk
hurmadan fakirler için mescidde bir salkım asılmasını emretti.
İzah:
Câdd kelimesi, ism-i
mefûl mânâsında kesilmiş koparılmış demektir. Bazı nüshalarda "câzz"
şeklinde geçmektedir ki, ikisinin de mânâsı aynıdır.
Vesk'in altmış sâ'
olduğu ve kilogram olarak hesabı 1559 no'lu hadisin açıklamasında verilmiştir.
Hadiste geçen emir,
nedb içindir. Cumhur bu görüştedir. Bazı Zahirîler onun vücûb için olduğunu
söylemişlerse de Peygamber (s.a.v.)'in zekât memurlarına gönderdiği mektuplarda
olmayışı, vâcib olmadığına delildir. Zira vâcib olsaydı, mutlaka Peygamber
(s.a.v.) onu beyân ederdi.
Bu hadis fakirlere
şefkat edip -farz olan zekâttan başka- onlara yardım etmenin müstehap olduğuna
delildir.