DEVAM: 11. Köle Zekâtı
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
مَالِكٌ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
دِينَارٍ
عَنْ
سُلَيْمَانَ
بْنِ يَسَارٍ
عَنْ عِرَاكِ
بْنِ مَالِكٍ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَيْسَ
عَلَى الْمُسْلِمِ
فِي عَبْدِهِ
وَلَا فِي
فَرَسِهِ صَدَقَةٌ
Ebû Hureyre'den rivayet
edildiğine göre, Resûlullah (s.a.v.): "Müslümana
kölesinden ve atından dolayı zekât yoktur" buyurmuştur.
İzah:
Buhârî, zekât; Müslim,
zekât; Tirmizî, zekât; Nesaî, zekât; İbn Mâce, zekât; Dârimî, zekât; Muvatta'
Zekât; Ahmed b. Hanbel, 11-242, 249, 254, 279, 410, 420, 432, 454, 469, 477.
Tirmizî, "âlimler
Ebû Hüreyre'nin bu hadisi ile amel etmişlerdir. Otlaklarda otlayarak beslenen
atlarla hizmet
için kullanılan
kölelerin zekâta tâbi olmadığını söylemişlerdir. Ticâret için olanlar ise,
üzerinden bir sene geçince kıymetleri üzerinden zekât verilir," demiştir.
Tirmizî'ye göre bu hadis hasen-sahihtir.
At ve kölelerin zekâtı
ile ilgili ayrıntılı malumat 1574 no'lu hadisin açıklamasında verilmiştir.
Bu hadis aynı zamanda
kâfirlerin dünyada namaz, zekât ve oruç gibi ibâdetlerle mükellef olmadıklarını
söyleyen âlimlerin delillerinden birisidir. Zira hadisteki
"müslüman" kelimesi boşuna buyrulmamıştır. Bu konuyla ilgili
hükümler için isteyen 1567 ile 1584 no'lu hadislerin açıklamasına müracaat
etsin.