DEVAM: 20. Kur'an
Okumada Tertil Müstehabtır
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
الْمَهْرِيُّ
أَخْبَرَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
حَدَّثَنِي
عُمَرُ بْنُ
مَالِكٍ
وَحَيْوَةُ
عَنْ ابْنِ
الْهَادِ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ إِبْرَاهِيمَ
بْنِ
الْحَارِثِ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَا
أَذِنَ
اللَّهُ لِشَيْءٍ
مَا أَذِنَ
لِنَبِيٍّ
حَسَنِ الصَّوْتِ
يَتَغَنَّى
بِالْقُرْآنِ
يَجْهَرُ
بِهِ
Ebu Hureyre (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre Nebi (s.a.v.)
şöyle buyurmuştur: "Allah (c.c.) güzel sesli bir Peygamberin sesini
güzelleştirerek (nağme yaparak)-[açıktan]-okuduğu Kur'an'ı dinlediği kadar
hiçbir şeyi dinlemedi."
İzah:
Buhâri,
fedailü'l-kur'an; tevhid; Müslim, Müsâfirin; Nesâî, iftitah; Tirmizi,
sevâbü'l-kur'an; Dârimi, salât; fedailü'l-kur'an; Ahmed b. Hanbel, II, 271,
285.
Hadis-i şerifteki
Allah'ın dinlemesinden murat okuyandan razı olması amelini kabul edip sevabını
kat kat vermesidir. Çünkü kulak vermek manasında olan dinlemenin şahıslara göre
farklılık göstermesi Allah için muhaldir. Zira bu dinleme türü ilginin azlık
ve çokluğuna göre durumu değişen insanın halidir. Halbuki Cenab-ı Allah'ın
dinlemesi farklılık göstermez. O halde hadisi "Allah (c.c.) Kur'an'ı
makam ile okuyan Peygamberden razı olduğu kadar hiçbir şeyden razı
olmadı" şeklinde anlamak gerekir.
Hadis-i şerifteki
"Kur'an" sözü ile tüm mukaddes kitapların kast edildiği Nebi
kelimesinin nekre (belirsiz) oluşunun buna delil olduğu söylenmektedir.
Metindeki "Onu
açıktan okur" sözü Ebu Davud'un rivayetine göre, hadisin aslından gibi
görünmektedir. Ama bu doğru değildir. Çünkü o söz râvilerden Ebu Seleme veya
bir başkasına aittir. Hadisin Buhâri'deki rivayetinde bu söz "bir arkadaşı
ona açıktan okur dedi" şeklindedir. İbn Hacer el-Askalânî Ona'daki zamirin
Ebu Seleme'ye ait = arkadaş kelimesinin de Abdulhamid b. Abdurrahman olduğunu
söyler.EbuDâvûd' un oğlunun aynı hadisi Allah (c.c.) Kur'an-ı Kerim'i makam
yaparak okuyan bir Peygamberi dinlediği (razı olduğu) kadar hiçbir şeyi
dinlemedi" sözleriyle yaptığı rivây etinin sonunda Ibn Şihab
"Abdulhamid b. Abdurrahman Ebî Seleme'den
Kur'an'ı makam yaparak (yani) açıktan okuyan" diye haber
verdi" dedi" şeklindeki sözler de, üzerinde durulan sözün hadis metninden
değil, Ebu Seleme tarafından ilâve edilmiş olduğunu gösterir. Bu tip hadislere
"Müdrec hadis” denilir. Hadis metninde kasdî olarak yapılan bu tür
eklemeler hoş karşılanmamaktadır.