بَاب
مَا يَقْرَأُ
فِي
الْوِتْرِ
4. Vitir Namazında Ne
Okunur?
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
أَبُو حَفْصٍ
الْأَبَّارُ
ح و حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مُوسَى
أَخْبَرَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ أَنَسٍ
وَهَذَا لَفْظُهُ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ
طَلْحَةَ
وَزُبَيْدٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبْزَى
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أُبَيِّ بْنِ
كَعْبٍ قَالَ
كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُوتِرُ
بِسَبِّحْ
اسْمَ
رَبِّكَ
الْأَعْلَى
وَقُلْ
لِلَّذِينَ
كَفَرُوا
وَاللَّهُ
الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ
Ubey b. Ka'b (r.a.)'den
demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.) A'la, Kâfirûn ve İhlas sureleriyle vitir
kılardı.
İzah:
Nesâî, kıyâmü'l-leyl;
îbn Mâce, ikâme; Ahmed b. Hanbel, III, 406, 407; V, 123.
Hadis-i şerifin açıkça
delâlet ettiği gibi Peygamber (s.a.v.) vitir namazını kılarken birinci rekatte,
el-A'la (87), İkinci rekatte el-Kâfirûn (J09) ve üçüncü rekatte de el-îhlâs
(112) surelerini okurdu.
Görüldüğü gibi hadiste
Kâfirûn suresine ifâdesi ile işaret edilmiştir. Ebû Dâvûd nüshalarının çoğunda
bu şekilde vârid olmuştur.
Ebû Hanîfe'nin
Müsned'inde bu hadis mürsel olarak tahriç edildikten sonra "ikinci rekatte
yani İbn Mes'ûd'un kıraatinde böyledir" denilmektedir.
sözünden maksat (İhlâs)
süresidir.
Vitr namazında bu
surelerin okunması, farz veya vâcib değildir. Bir sonraki hadiste tafsilât
gelecektir.
Hadis-i şerif, Hz.
Peygamberin vitir namazını üç rekat kıldığına ve sojıunda sadece bir defa selâm
verdiğine delildir. Nitekim Nesâî'nin Sâid b. Abdurrahman'dan yaptığı
rivayetinin sonunda "Sadece bunların sonunda selâm verirdi"
denilmektedir.
Hadis-i şerif bu
durumda vitrin üç rekat ve tek selâmla ifâ
edileceğini söyleyen İmam-ı A'zam Ebû Hanîfe'nin görüşüne delildir.