DEVAM: 3. Kadir
Gecesinin Ramazanın 21. Gecesi Olduğunu Söyleyenlerin Delilleri)
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
أَخْبَرَنَا
سَعِيدٌ عَنْ أَبِي
نَضْرَةَ
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْتَمِسُوهَا
فِي
الْعَشْرِ
الْأَوَاخِرِ
مِنْ رَمَضَانَ
وَالْتَمِسُوهَا
فِي
التَّاسِعَةِ
وَالسَّابِعَةِ
وَالْخَامِسَةِ
قَالَ قُلْتُ
يَا أَبَا
سَعِيدٍ
إِنَّكُمْ
أَعْلَمُ
بِالْعَدَدِ
مِنَّا قَالَ
أَجَلْ
قُلْتُ مَا
التَّاسِعَةُ
وَالسَّابِعَةُ
وَالْخَامِسَةُ
قَالَ إِذَا
مَضَتْ
وَاحِدَةٌ
وَعِشْرُونَ
فَالَّتِي
تَلِيهَا
التَّاسِعَةُ
وَإِذَا
مَضَى ثَلَاثٌ
وَعِشْرُونَ
فَالَّتِي
تَلِيهَا السَّابِعَةُ
وَإِذَا مَضَى
خَمْسٌ
وَعِشْرُونَ
فَالَّتِي
تَلِيهَا
الْخَامِسَةُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
لَا أَدْرِي
أَخَفِيَ عَلَيَّ
مِنْهُ
شَيْءٌ أَمْ
لَا
Ebû Said el-Hudrî'den;
demiştir ki:Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "O'nu, ramazanın son on
(geces)il içerîsinde ve dokuzuncu, yedinci, beşinci (geceler)de arayınız!'
(Ravi
Ebû Nadra) dedi ki: (Ebû Said'e); Ey Ebû Said, siz sayıyı bizden daha iyi
bilirsiniz, dedim. Evet, diye cevab verdi.
(Bu) dokuzuncu, yedinci
ve beşinci ne demektir? diye sordum.
Yirmi birinci (gece)
geçti mi ondan sonra gelen (gece) dokuzuncudur. Yirmi üçüncü (gece) geçti mi,
ondan sonra gelen (gece) yedinci, yirmi beşinci (gece) geçti mi ondan sonra
gelen (gece) beşincidir, diye cevab verdi.
Ebu Davud dediki: Bu
hadisin sözlerinden bana birşey gizli kaldı mı, kalmadı mı, bilmiyorum.
Diğer tahric: Buhârî,
iman; leyletu'l-kadr, i'tikaf; ta'bir; edeb; Müslim, sıyâm; Ahmed b. Hanbel,
III, 10; V, 313, 319.
AÇIKLAMA:
Ramazanın son on gecesi
içerisindeki dokuzuncu, yedinci ve beşinci gecelerin hangi geceler olduğunu Ebû
Said'e soran râvi Ebû Nedra'dir. Kendisi tabiûndan olduğu için bir sahâbinin
Resûl-i Ekrem'e yakınlığı dolayısıyla ramazanın son on gecesinde bulunan
dokuzuncu, yedinci ve beşinci geceleri kendisinden daha iyi bileceği
düşüncesiyle Ebû Said el-Hudrî (r.a.) hazretlerine sormuştur. Bu soru ve
cevapla ilgili kısım Müslim'in rivayetinde şu mânâya gelen lâfızlarla
anlatılmaktadır. Ben:
Ya Ebâ Said! Siz sayıyı
bizden daha iyi bilirsiniz, dedim. Ebû Said de:
Evet biz bu hususta sizden
daha üstünüz, dedi.[Müslim, sıyâm]
Yine Müslim'in ve Ahmed
b. Hanbel'in rivayet ettiği bu hadiste dokuzuncu, yirmi ikinci gece olduğu
ifâde edilmektedir. Metinden de anlaşıldığı gibi yedinci geceden maksat,
ramazanın yirmi dördüncü gecesi; beşinci geceden maksat ise, ramazanın yirmi
altıncı gecesidir. Fakat Ebû Said el-Hudrî (r.a.) Hazretlerinin bu açıklaması
ramazanın 30 gün çektiği senelere aittir. 1381 numaralı hadis-i şerifin
şerhinde de açıklandığı gibi ramazanın 29 çektiği yıllarda ise, ramazanın son
on gecesi içerisindeki dokuzuncu gece ramazanın 21. gecesine; yedinci gece,
23. gecesine; beşinci gece de yirmi beşinci gecesine isabet eder.
Bu açıklamaya göre
ramazanın tam çektiği senelerde Kadir gecesini yirmi ikinci, yirmi dördüncü,
yirmi altıncı gecelerde gizlemiş olması, kadir gecesini ramazanın son on
gecesi içerisinde ve tek sayılı gecelerde aramamızı emreden 1382 numaralı
hadis-i şerife ters düşmez. Çünkü Araplar ayın ikinci yarısına tarih
verirlerken tarihi bizim gibi onbeş sayısı üzerine seri numaralar ilâve ederek
tarih vermezler. *'Kalan birinci gün, kalan ikinci gün" şeklinde tarih
verirler. Kaldı ki bu hadis-i şerifte söz konusu edilen tarihler daha başkadır.
Son on gün içinde kalan tek gecelerden bahsedilmektedir. Bunlar tek sayılı olan
beşinci, yedinci ve dokuzuncu gecelerdir. Sözü geçen tek sayılı bu geceler
ramazan ayının tam veya noksan oluşuna göre değişik tarihlere isabet ederler.
Bununla beraber bu tarihlerin zahiri manaları olan 22, 24 ve 25. geceler de
kast edilmiş olabilir. Şurasını da unutmamak lâzımdır ki, hadis-i şerifte bu
tarihlerin zikr edilmesinden maksat, Kadir gecesinin vaktini tayin etmek değil,
5, 7, 9. gece kelimelerinin manasını açıklamaktır.
Musannif Ebü Dâvûd
hadisin sonuna ilâve ettiği tâ'lîkte "Bu hadisin sözlerinden bana bir şey
gizli kaldı mı, kalmadı mı, bilmiyorum" demekle bu hadisi noksansız olarak
nakl edip etmediğinden emin olmadığını ifâde etmek istemiştir. Şüphesi de bu
hadisin "Kadir gecesini ramazanın son on gecesi içerisinde ve tek sayılı
gecelerde aramayı" emreden 1382 numaralı hadîse, zahiren ters düşmesinden
ileri gelmektedir.