بَاب
الصَّلَاةِ
قَبْلَ
الْمَغْرِبِ
11. Akşam Namazından
Önce (Nafile) Namaz (Kılmak)
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَارِثِ
بْنُ سَعِيدٍ
عَنْ
الْحُسَيْنِ
الْمُعَلِّمِ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
بُرَيْدَةَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ
الْمُزَنِيِّ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
صَلُّوا
قَبْلَ
الْمَغْرِبِ
رَكْعَتَيْنِ
ثُمَّ قَالَ
صَلُّوا
قَبْلَ
الْمَغْرِبِ
رَكْعَتَيْنِ
لِمَنْ شَاءَ
خَشْيَةَ
أَنْ
يَتَّخِذَهَا
النَّاسُ
سُنَّةً
Abdullah el-Müzenî
(r.a.) demiştir ki:Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Akşam namazından
önce iki rekat namaz kılınız."
Daha sonra halkın bu
namazı sünnet telâkki etmesinden korkarak; "Dileyen kimseler için
(söylüyorum), akşam namazından önce iki rekat namaz kılınız" buyurdu.
İzah:
Buhârî, teheccüd,
i'tisâm; Müslim, müsâfirîn; İbn Mâce, ikâme
Bu hadis-i şerif,
Buhârî'nin rivâyetiyle karşılaştırıldığı zaman Buhârî'nin rivayetine nisbetle
kısa ve eksik olduğu ortaya çıkar. Çünkü bu hadis Buhârî'nin Sahih'inde şu
mânâya gelen lâfızlarla rivayet edilmiştir: "Abdullah el-Müzenî
(r.a.)'den Nebî (s.a.v.)'in, (üç defa) "akşam namaz(ının farz)ından evvel
(iki rekat nafile) namaz kılınız" buyurduğunu, üçüncüsünde halkın, bu
namazı devam edilmesi lâzım gelen bir ibâdet telâkki etmesinden hoşlanmayarak;
'İsteyen kılsın" buyurduğunu Resûl-i Ekrem'den (işitip) naklettiği
rivayet edilmiştir. Buhârî'nin, bu rivayetinde Resûl-i Ekrem'in üç defa
"akşamdan evvel iki rekat namaz kılınız" dediği ve üçüncüsünde
"dileyen kılsın" buyurduğu haber veriliyor. Halbuki konumuzu teşkil
eden Ebû Dâvûd hadisinde Resûl-i Ekrem (s.a.v.) bu emri üç defa değil, iki defa
tekrarladığı ifâde ediliyor. Bu durumda Buhârîdeki rivayetin Ebû Dâ-vûd'taki
rivayeti a^ıkladığı ve tamamladığı söylenebilir. Nitekim îsmailî'nin ve Ebû
Nuaym'int rivayetleri de Buhârî'nin rivayetini te'yid etmektedirler. Ancak bazı
sarihlerin beyânına göre metinde geçen "halkın bu namazı sünnet telâkki
etmesinden korkarak" sözleri, metne, râvi tarafından ilâve edilmiş -râviye
ait- bir sözdür. Bilindiği gibi râvi tarafından ilâve edilen bu gibi sözlere
"müdrec" denilir. Metinde bu gibi ilâveler bulunan hadislere de
"müdrecü'l-metn"denüir. Biz tercümemizi bu cümlenin müdrec olduğunu
kabul ederek yaptık. Şayet bu sözün de Resûl-i Ekrem'e ait olduğu kabul
edilecek olursa, o zaman bu cümleyi şöyle tamamlamamız lâzım gelir; "Ben
bu, "dileyen kimse kılsın" sözünü halkın bu namazı sünnet zanneder
kor-
kusuyla söylüyorum.''
Bu hadis-i şerif akşam
namazından önce iki rekat namaz ki/manın caiz olduğuna delâlet etmektedir.
Sahabe, tabiîn ve fukâhadan Abdurrahmân b. Avf, Ubey b. Ka'b, Enes, Câbir,
Abdurrahmân b. Ebî Leylâ, Hasan el-Basrî, Ahmed b. Hanbel ve İshâk (r.a.) gibi
ilim adamları bu görüştedirler. Şafiî ve Hanefi ulemâsından da bu görüşte olan
kimseler olduğu gibi İmam Mâ-lik'in bir kavline göre de akşam namazından önce
iki rekat namaz kılmak sünnettir.
Mâliki ve Hanefî
ulemâsının meşhur olan görüşlerine göre, akşam namazından Önce ifa* rekat
olarak kılman müstehab bir namaz yoktur. Şafiî ulemâsı ile dört halife de bu
görüştedirler. Nitekim İbrahim en-Nehâî'den bu iki rekat namazı kılmanın bid'at
olduğu ve Ebû Bekr, Ömer, Osman (r.a.)'ın hiç bir zaman böyle bir namaz kılmadıkları
nakledilmektedir. Ve yine İbrahim en-Nehaî'nin naklettiğine göre, sahâbe-i
kiram'dan Küfe"de bu-lunan Hz. Ali, İbn Mes 'ud, Ammâr, Huzeyfe, Ebû Mesûd
gibi ilim adamîannı yakından tâkîb eden kimseler, bu zatların asla akşam
namazından önce iki rekatlık bir namaz kılmadıklarına şehâdet etmektedirler. Bu
görüşte olanların dayandıkları delilleri şu şekilde sıralayabiliriz:
1. Daha önce
tercümesini sunduğumuz "Ümmetim akşam namazını gökte yıldızlar çoğahncaya
kadar geciktirmediği sürece hayırdadır ve islâm (çizgisi) üzerindedir"
mealindeki 418 numaralı hadis-i şeriftir.
Çünkü akşam namazından
önce iki rekat namaz kılmak akşam namazının gecikmesine ve hadiste beyân
olunan hayırdan ve İslâm çizgisinden uzaklaşmaya sebeb olur.
2. İleride gelecek
olan; "Ben Resûl-i Ekrem (s.a.v.) zamanında bu namazı kılan bir tek kişi
dahi görmedim" mealindeki 1284 numaralı İbn Ömer hadisi, İbn Hümam'ın
beyânına göre bu hadis aksi görüşte olanların dayandıkları bütün hadislere
tercih edilecek nitelikleri taşımaktadır.[bk. İbn Hümâm, Fethu'l-Kadîr, I,
317-318.]
3. Ibn Şarjn, Dârekutnî
ile Bezzâr'ın Hayyân b. Ubeydullah vasıtasıyle Bureyde'den rivayet ettikleri
" - Akşam namazı (ezanı) hariç, her ezan ile kaamet arasında iki rekat namaz
vardır."[Dârekutnî, Sünen, I, 265.]
Ancak bu delillere şu
şekilde cevab verilmiştir:
1. Dört halifenin akşam
namazından önce asla iki rekat namaz kılmadıklarına dâir İbrahim en-Nehâî'den
gelen hadis munkati'dir. Şayet bu hadisin sahih olduğu tesbit edilse bile,
akşam namazından önce kılınan iki rekatlık namazın neshedildiğine veya mekruh
olduğuna bir delil teşkil etmez.
2. Buharî ile îmanı
Ahmed'in Mersed b. Abdullah'dan rivayet ettikleri bir hadis-i şerif şu
mealdedir:
"Mersed dedi ki:
Ben Ukbe b. Âmir'e gelerek:
Ebû Temîm'in işine şaşmaz
mısın? O akşam namazından önce iki rekat namaz kılıyor, dedim. Bana:
Hayır, Resûlullah
(s.a.v.) zamanında biz de kılardık, diye cevap verdi. Bunun üzerine ben:
Peki, şimdi niçin
kılmıyorsun? dedim. O:
İş güç, diye karşılık
verdi."[Buhârî, teheccüd; Ahmed b. Hanbel, IV, 155.]
Buharî'nin rivayet
ettiği bu hadis-i şerîf akşam namazından önce iki rekat namaz kılmanın
müstehab olduğuna delâlet eder.
3. Muhammed b. Nasr ve
başkaları da sağlam senedlerle Abdurrahman b. Avf, Sa'd b. Ebî Vakkâs, Übeyy b.
Ka'b, Ebu'd-Derdâ, Ebû Mûsâ el-Eş'arî ve benzeri kişilerin bu namaza devam
ettiklerine dâir haberler nakletmişlerdir.
Mâlikî ulemâsından İbn
el-Arabî'nin; "Bu namazın kılınıp kılınmaya-cağı konusunda sahabe-i kiram
ihtilâf etmiş ve daha sonra gelen nesiller de bu namazı kılmamışlardır."
sözü Muhammed b. Nasr'ın "sahabe ve tabiînden bir cemaatin bize haber
verdiklerine göre sahabe-i kiram akşam namazından önce bu namazı kılmaya devam
ederlerdi" rivâyetiyle reddedilmiştir. Ayrıca "sahabe-i kiramın bu namaza
devam ettiği"muhtelif senetlerle Ab-durrahman b. Ebî Leylâ, Abdullah b.
Büreyde, Yahya b. Akîl, el-A'rac, Âmir b. Abdillah b. ez-Zübeyr gibi
kimselerden rivayet edilmiştir.
4. Akşam namazından
önce iki rekat namaz kılınacağını ifâde eden deliller akşam namazının acele
olarak kılınmasını emreden 418 numaralı hadisi ve benzerlerini tahsis
etmektedir.
5. Bu namazın
neshedildiğini ifâde eden Hayyân hadisi şazdır. Çünkü Abdullah b. Büreyde'nin
ashabından olan güvenilir hafızlara ters düşmektedir. Ayrıca Hayyân adalet
yönünden tenkîd edilmiştir.
6. Sahabe-i kiram bu
namaza devam ederlerdi.[bk. Buhârî, ezan, salât; Müslim, müsâfirîn; Nesaî,
ezan; Dârimî, salât; Ahmed b. Hanbel, III, 280.]