DEVAM: 8. İkindi
Namazından Önce (Kılınan Sünnet) Namaz
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ أَبِي
إِسْحَقَ
عَنْ عَاصِمِ
بْنِ
ضَمْرَةَ
عَنْ عَلِيٍّ
عَلَيْهِ السَّلَام
أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ يُصَلِّي
قَبْلَ
الْعَصْرِ
رَكْعَتَيْنِ
Ali (r.a.)'den rivayet
edildiğine göre; Nebi (s.a.v.) ikindi namazından önce iki rekat(lık bir namaz)
kılardı.
İzah:
Sadece Ebü Dâvûd
rivayet etmiştir.
Bu hadis-i şerif, Nebi (s.a.v.)'in ikindi namazının sünnetini
bazan iki rekat kıldığını göstermektedir. Ancak bir numara önce tercümesini
sunduğumuz hadis gibi bazı hadisler de peygamber Efendimizin bu sünneti dört
rekat olarak kıldığını ve ümmetini de dört rekat olarak kılmaya teşvik ettiğini
ifâde ediyorlar. Bu bakımdan bu konuda gelen bütün haberlerin hepsi gözönünde
bulundurularak bir hükme varmak gerekirse şu neticeye varılabilir: Nebi
(s.a.v.) bu sünneti bazan dört rekat kılarak ümmetine de bu namazı dört rekat
kılmanın faziletini haber verirken, bazan da sadece iki rekat kılarak bu
sünneti sadece iki rekat kılmakla yetinmenin caiz olacağını göstermiştir.
Hanefî ulemâsı bu duruma bakarak ikindi namazı sünnetini kılmanın müstehab iki
veya dört rekat olarak kılmanın da caiz olduğunu söylemişlerdir. Hanefîlerin
dışındaki bazı âlimler de bu sünnetin dört rekat kılınacağına dair olan
hadislerin hem kavlî ve hem de fiilî olarak sabit olduğuna ve sayıca daha çok
bulunduğuna bakarak dört rekat olarak kılmanın daha faziletli olduğu hükmüne
varmışlardır.
Bu sünneti kılmanın
hükmü ise, müstehabdir. Müstehab ise bilindiği gibi, "Nebiimiz (s.a.v.)'in
bazan işleyip bazan da terk ettikleri ve selef-i sâlihinin severek işledikleri
ve rağbet edegeldikleri şeylerdir. İşlenmesine sevab verilir. Terkine itab
(azar) yoktur. Müstehab müekked olmayan sünnet demektir."[M.Zihni,
Nimet-i İslam, s. 4.]