DEVAM: 22. Nebi
(s.a.v.) Gece Hangi Saatlerde (Namaza) Kalkardı?
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مُوسَى
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْأَحْوَصِ
ح و
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ
عَنْ أَبِي
الْأَحْوَصِ
وَهَذَا
حَدِيثُ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ أَشْعَثَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
مَسْرُوقٍ
قَالَ
سَأَلْتُ
عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهَا
عَنْ صَلَاةِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقُلْتُ لَهَا
أَيَّ حِينٍ
كَانَ
يُصَلِّي
قَالَتْ كَانَ
إِذَا سَمِعَ
الصُّرَاخَ
قَامَ
فَصَلَّى
Mesrûk'dan; demiştir ki:
Âişe (r.anha)'ya, Resûlullah (s.a.v.)'in (gece) namazını; "Hangi saatte
kılardı?" diye sordum.
(Horoz)
sesini duyunca kalkar, namaz kılardı, diye cevab verdi.
İzah:
Buhârî, teheccud;
rikâk; Müslim, musâfirîn; Nesâî, kıyâmu'l-leyı; Ahmed b. Hanbel, VI, 110, 147,
203, 279.
İbn Battal'in beyânına
göre Hicaz bölgesinde horozlar genellikle gecenin son üçte birinde öterler. Bu
vakit ise, Cenab-ı Hakk'ın Rahmet-i İlâhiyesinin inmeye başladığı ve her tarafı
derin bir sessizliğin kapladığı bir andır. Daha önce geçen 1315 numaralı
hadiste de ifade edildiği gibi bu saatte Cenab-ı Hak:
'Bana dua eden yok mu,
duasını kabul edeyim. Benden isteyen bir kimse yok mu, ona istediğini vereyim,
Benden af dileyen yok mu, onu affedeyim" buyurur. İşte bu sebeple
Resûlullah (s.a.v.)'in gece ibadeti için bu saati seçmiş olduğu söylenebilir.
Resûl-i Ekrem'in gece namazını seher vakti girerken bitirdiğini ifâde eden bir
önceki hadis de nazar-ı itibara alınırsa, İbn Battâl'ın bu açıklamasından şu
hükme varmak mümkündür: "Gece altı eşit parçaya bölünecek olursa, bunun
ilk yarısını teşkil eden ilk üç parçası Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in uyku
saatidir. Dördüncü ve beşinci parçası ibâdet saatidir. Son altısından bir
parçası da seher vaktidir."
Bir önceki hadiste de
beyan edildiği gibi Resül-i Ekrem Efendimiz seher vakti girerken gece hizbini
ve evradını bitirmiş olurdu.Seher vaktini ise,Ramazan gecelerinin dışındaki
uzun gecelerde uykuyla geçirirdi. Bu sayede sabah namazına dinç ve rahat
olarak kalkardı.[Kamil Miras, Tecrid-i Sarih tercemesi, IV, 65.] Bu izah tarzı
bu hadisle bir önceki hadisin arasını da uzlaştırır.