DEVAM: 4. (Her
Rekatte) Dört Rükû' Vardır Diyenlerin Delilleri
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
عَنْبَسَةُ
حَدَّثَنَا
يُونُسُ عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ
قَالَ كَانَ
كَثِيرُ بْنُ
عَبَّاسٍ
يُحَدِّثُ
أَنَّ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
عَبَّاسٍ
كَانَ
يُحَدِّثُ أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
صَلَّى فِي
كُسُوفِ
الشَّمْسِ
مِثْلَ
حَدِيثِ
عُرْوَةَ
عَنْ عَائِشَةَ
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهُ
صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
فِي كُلِّ
رَكْعَةٍ
رَكْعَتَيْنِ
Abdullah b. Abbâs
(r.anhumâ), Resûlullah (S.A.V.)'in güneş tutulduğunda namaz kıldığını haber
verirdi. (Abdullah) Urve'nin, Hz. Âişe'den onun da Peygamber (S.A.V.)'den
rivayet ettiği hadis gibi Resûlullah (S.A.V.)'in her rekatte iki rükû’ olmak
üzere, iki rekat namaz kıldığını bildirirdi.
İzah:
Beyhaki,
es-Sünenü'1-kübrâ, III, 322.
Kesîr b. Abbâs bu
hadisi Abdullah b. Abbâs'dan devamlılık bildiren bir ifâde ile, "haber
verirdi" şeklinde rivayet etmiştir. Ancak burada Abdullah b. Abbâs'in
sözleri tümüyle nakledilmemiş, bundan önceki Âİşe (r.anhâ) hadisine atıf
yapılmakla iktifa edilmiştir. Yani Abdullah b. Abbâs (r.anhumâ) Hz.
Peygamber'in küsûf namazının kılınış şeklini haber verirken, Hz. Âişe'nin
hadisinde bildirilen esasları söylemiştir.îmrân, en-Nisâ, el-Mâide, el-En'am,
el-A'raf ve et-Tevbe sûreleridir.
Yine bu rivayette,
diğerlerinden farklı olarak Nebiyy-i Ekrem'in her rekatte beşer defa rüku1
yaptığı haber verilmektedir. Ancak bu rıvâyet, râvi silsilesindeki Ebû Ca'fer
er-Râzî'den dolayı zayıf kabul edilmiştir. Zira bir çok Muhaddis bu zatın ,zayıf olduğunu
söylemiştir. Asıl adı İsâ b. Ebi İsâ Manan olan Hbr Bekir es -Rûzî için
söylenenler şöyledir: İbn Ma'în ve Ebu Hatim "sika" demişler,
İbnü'l-Medîni ise, sika olmakla beraber hata ettiğini eklemiştir. Müne,
"hadisi yazılabilir. ama hatâ eder"; Ahmed h. Hanbel .'e Nesâî,
"kuvvetli değildir" tâbirlerin! kullanmışlardır.
Bu hadis için
İbnu'l-Mıinzir şöyle der "isnadında Ebfı Cafer er-Razî var. Onun hakkında
söz edilmiştir İbn Maîn ve
İbnü'l-Medînı'nin onun hakkındaki sözleri muhteliftir "
Şevkânî, İbn Sikkin'den
bu hadisin sahih olduğunu söylediğinin rivâyet edildiğini, Hâkimin de “ravileri
sadıktır” dediğini söyler.