بَاب
رَفْعِ
الْيَدَيْنِ
فِي
الِاسْتِسْقَاءِ
2. Yağmur Duasında Elleri
Kaldırmak
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
الْمُرَادِيُّ
أَخْبَرَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ حَيْوَةَ
وَعُمَرَ
بْنِ مَالِكٍ
عَنْ ابْنِ
الْهَادِ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
عُمَيْرٍ
مَوْلَى
بَنِي آبِي
اللَّحْمِ
أَنَّهُ
رَأَى
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَسْتَسْقِي عِنْدَ
أَحْجَارِ
الزَّيْتِ
قَرِيبًا مِنْ
الزَّوْرَاءِ
قَائِمًا
يَدْعُو
يَسْتَسْقِي
رَافِعًا
يَدَيْهِ
قِبَلَ
وَجْهِهِ لَا
يُجَاوِزُ
بِهِمَا
رَأْسَهُ
Ben-i Âbî'l-Lahm'ın
azadlısı Umeyr'den; Resûlullah (S.A.V.)'i Ahcaru'z-zeyt'de Zevrâ'ya yakın bir
yerde ayakta durarak ellerini başına kadar yükseltmeden yüzüne doğru kaldırmış
bir vaziyette yağmur için dua ederken gördüğü rivayet edilmiştir.
İzah:
Nesaî, istiska;
Tirmizi, istiska
Ahcâru'z-zeyd,
Ya'kût'un a bildirdiğine göre Medine'de Zevrâ yakınında bir yerin adıdır.
Resûlullah (S.A.V.) yağmur duası için buraya çıkardı.
Kaarî "bu mahalle
"Ahcâru'z-zeyt (zeytinyağlı taşlık)" denmesine sebep bu taşların
zeytin yağıyla cilalanmış gibi siyah olmalarıdır" der.
Zevrâ: Medine
çarşısında Mescid-i Nebevî'ye yakın bir mevkiin adıdır.
Bu hadisin ilk
râvisinde ihtilâf edilmiştir. Görüldüğü gibi Ebû Dâvûd'-un rivayetinde bu zâtın
Âbi'l-Lahm'in azatlısı Umeyr olduğu ifade edilmiştir. Ahmed b. HanbeTin iki
ayrı senedle yaptığı rivayetler ve Hâkim'in tahrici Ebû Dâvûd'unkinden farklı
değildir. Nesâî ve Tirmizî'nin Kuteybe'den aldıkları rivayette de Umeyr'in
yanına Efendim âbi'1-Lahm ismi de eklenmiştir. Bu rivayetlere göre, Hz.
Peygamber'in yağmur duasını görüp aktaran Ebû Davud'un dediği gibi
Âbi'l-Lahm'in azatlısı Umeyr değil, bizzat Abi'I-Lahm'in kendisidir. Umeyr
hadiseyi Efendisinden duyup nakletmiştir. Tirmizî hadisi verdikten sonra
"Kuteybe, bu hadisin rivayetinde (Âbi'l-Lahm'den) dedi. Bu zatın Hz.
Peygamber'den bundan başka hadis naklettiğini bilmiyoruz..." der.[bk.
Tirmizî, istiska]
İbn Hacer de
Tehzîb'ut-Tehzîb'de âbi'l-Lahm'in hal tercemesini verirken, "Onun
Resûlullah'dan istiskâ bahsinde rivayet ettiği tek hadis vardır. Ondan da
mevlâsı Umeyr nakletmiştir" demiştir.
Hadis-i şerifde yağmur
duasında elleri kaldırmanın meşru olduğuna işaret vardır. Bu duadaki el
kaldırmanın şekline dair tafsilat 1171 numaralı hadisin açıklamasında
gelecektir.