DEVAM: 11. Namaz
Vaktinde Uyuyan Veya Namazı Unutan Kimse
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ
عَنْ خَالِدٍ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ
عُبَيْدٍ
عَنْ الْحَسَنِ
عَنْ
عِمْرَانَ
بْنِ
حُصَيْنٍ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ فِي
مَسِيرٍ لَهُ
فَنَامُوا
عَنْ صَلَاةِ الْفَجْرِ
فَاسْتَيْقَظُوا
بِحَرِّ الشَّمْسِ
فَارْتَفَعُوا
قَلِيلًا
حَتَّى اسْتَقَلَّتْ
الشَّمْسُ
ثُمَّ أَمَرَ
مُؤَذِّنًا
فَأَذَّنَ
فَصَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
قَبْلَ
الْفَجْرِ
ثُمَّ
أَقَامَ
ثُمَّ صَلَّى
الْفَجْرَ
İmran b. Husayn
(r.a.)'den nakledildiğine göre; "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bir sefer esnasında o ve ashabı sabah namazı vaktinde uyuya kaldılar ve güneşin
harareti ile uyandılar. Güneş yükselinceye kadar biraz yürüdüler, sonra
Efendimiz müezzine emretti, o da ezanı okudu. Sabah namazının farzından önce
iki rekat (sünnet) kıldı, bilahare müezzine emretti o da kamet etti, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) de sabahın farzını cemaatle birlikte) kıldı."
Diğer tahric: Müslim,
mesacid
AÇIKLAMA: Hz. Nebiin bu hadiste
bahis konusu edilen seferinin hangi sefer olduğu ihtilaflıdır. Müslim'in Ebu
Hureyre'den bu kıssaya benzer bir rivayetinde hadisenin Hayber'den dönerken
olduğu, Ebu Davud'un İbn Mes'ud'dan yaptığı rivayette (bk. 447. hadis) Hudeybiye zamanında,
İmam Malik'in Muvatta'da Zeyd b. Eslem'den Mürsel olarak yaptığı rivayette
Mekke yolunda, Abdurrezzak'ın Musannef’de Ata b. Ye-sar'dan yaptığı nakilde,
Tebuk yolunda ve yine Ebu Davud'un başka bir rivayetinde de Ceyşü'i-Umera
(Mute veya Hayber) seferinde olduğu ifade edilmektedir. Ancak bu hadisenin Ebu
Davud'da 435. hadiste de ifade edildiği gibi Hayber gazvesinden dönerken
olması daha kuvvetli görünmektedir. Hadis-i Şerif bundan Önceki rivayetlere çok
benzemektedir. Gerekli açıklama daha önceki hadislerin şerhinde verilmiştir.