DEVAM: 11. Namaz
Vaktinde Uyuyan Veya Namazı Unutan Kimse
حَدَّثَنَا
الْعَبَّاسُ
الْعَنْبَرِيُّ
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
وَهُوَ
الطَّيَالِسِيُّ
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
يَعْنِي
ابْنَ الْمُغِيرَةِ
عَنْ ثَابِتٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
رَبَاحٍ عَنْ
أَبِي
قَتَادَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَيْسَ فِي
النَّوْمِ تَفْرِيطٌ
إِنَّمَا
التَّفْرِيطُ
فِي الْيَقَظَةِ
أَنْ
تُؤَخِّرَ
صَلَاةً
حَتَّى يَدْخُلَ
وَقْتُ أُخْرَى
Ebu Katade (r.a.)'den;
demiştir ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Uyku
halinde kusur yoktur. Kusur ancak, uyanıkken, diğer namazın vakti girinceye
kadar bir namazın geciktirilmesidir."
Diğer tahric: Müslim,
mesacid; Tirmizi, mevakit; Nesai, mevakit
AÇIKLAMA: Bu rivayet Ebu
Davud'da 437. hadisin sonunda da biraz değişik lafızlarla mevcuttur. Ayrıca bu
hadisin yeri de 337. hadisten sonra olması gerekirken Ebu Davud burada
zikretmiştir.
Orada
gerekli açıklamada bulunulmuştur. İlave olarak şunu diyebiliriz: Bu hadisten
anlaşılıyor ki, sabah namazı dışındaki namazların vakitleri, bir sonraki
namazın vakti girinceye kadar devam eder. Sabah namazının vakti ise, güneşin
doğması ile sona erer.
Kusurun
bir namazı diğer bir namaz vaktine bırakılması olduğuna göre Arafat ve
Muzdelife dışında iki namazın bir vakit içinde birleştirilmesi (yani
cem'edilmesi) yoktur; diyen Hanefiler bu hadis’e dayanırlar.
Bazı Hükümler
1.
Uyuma veya unutma sebebiyle namazı vaktinde kılamamaktan, dolayı günah yoktur.
Günah özürsüz olarak vaktinde kılamamaktan dolayıdır.
2.
Sabah namazı dışındaki namazların vakitleri, bir sonraki namazın vakti
girinceye kadar devam eder.