DEVAM: 5. İkindi
Namazının Vakti
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ
بْنُ
جَعْفَرٍ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
حَدَّثَنِي
عَمْرُو بْنُ
أَبِي
حَكِيمٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
الزِّبْرِقَانَ
يُحَدِّثُ
عَنْ
عُرْوَةَ
بْنِ
الزُّبَيْرِ عَنْ
زَيْدِ بْنِ
ثَابِتٍ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي
الظُّهْرَ
بِالْهَاجِرَةِ
وَلَمْ
يَكُنْ
يُصَلِّي
صَلَاةً
أَشَدَّ عَلَى
أَصْحَابِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِنْهَا
فَنَزَلَتْ
حَافِظُوا عَلَى
الصَّلَوَاتِ
وَالصَّلَاةِ
الْوُسْطَى
وَقَالَ
إِنَّ
قَبْلَهَا
صَلَاتَيْنِ
وَبَعْدَهَا
صَلَاتَيْنِ
Zeyd bin Sabit
(r.a.)'den demiştir ki; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle namazını,
zevalden hemen sonra kıldırırdı. Ashabına ondan daha meşakkatli hiçbir namaz
kıldırmadı.
''Namazlara ve orta
namazına devam ediniz" ayeti inince, Efendimiz: "Ondan önce iki namaz
ve sonra iki namaz vardır" buyurdu.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel, V, 183.
AÇIKLAMA: Hadisin zahiri, orta
namazının öğle namazı olduğu intibaını vermektedir. Çünkü Zeyd b. Sabit
(r.a.)'ın ifadesine göre, orta namazına delalet eden ayet-i kerimenin nüzul
sebebi, ashab-ı kirama sıcağın şiddetinden dolayı öğle namazını kılmanın
meşakkatli olmasıdır. Allah, meşakkatine mebni öğleyi terketmemeleri için,
namazlara devam emrinin yanında orta namazını hususen zikretmiştir. Buna göre
orta namazından evvelki iki namaz, yatsı ve sabah sonrakiler de ikindi ve
akşamdır.
Ancak,
bu görüş Zeyd bin Sabit'in zannından neş'et eden bir içtihadı olsa gerektir.
Çünkü , orta namazının ikindi namazı olduğuna delalet eden daha sarih nasslar
mevcuttur. Bundan önceki hadislerin izahında da ifade edildiği üzere, ulemanın
çoğunluğu orta namazının ikindi namazı olduğunda birleşirler.