DEVAM: 5. İkindi
Namazının Vakti
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
الْعَنْبَرِيُّ
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ أَبِي
الْوَزِيرِ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ يَزِيدَ
الْيَمَامِيُّ
حَدَّثَنِي
يَزِيدُ بْنُ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ عَلِيِّ
بْنِ
شَيْبَانَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
عَلِيِّ بْنِ
شَيْبَانَ
قَالَ قَدِمْنَا
عَلَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْمَدِينَةَ
فَكَانَ
يُؤَخِّرُ
الْعَصْرَ
مَا دَامَتْ
الشَّمْسُ
بَيْضَاءَ
نَقِيَّةً
Ali bin Şeyban
(r.a.)'dan şöyle demiştir: "Medine'ye Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yanma geldik. İkindiyi güneş, beyaz ve parlak olduğu müddetçe te'hir
ediyordu.”
Bu hadisi sadece Ebû
Dâvud rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis,
"ikindinin vakti gölge iki misli olduğu zamandır" diyen İmam Azam'ın
görüşünün delillerindendir. Kurtubi, İmam Azam'ın bu görüşü için, "Ebu
Hanife'ye bu konuda arkadaşları bile muvafakat etmemiştir" der. Buna
karşılık Ayni, "Ebu Hanife'nin görüşü hadise dayanıyorsa, başkalarının
muvafakat etmemesi hiç önemli değildir. Bu hadis imamın görüşünün
delillerindendir. Ayrıca Cabir (r.a.)'in rivayet ettiği, "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ikindiyi her şeyin gölgesi iki misli oluncaya
kadar te'hir ederdi" mealindeki hadis de Ebu Hanife'nin görüşünün hadisten
kaynaklandığını göstermektedir..." der.
Aslında
ikindinin vakti, her şeyin gölgesi bir misli veya iki misli olduğunda girdiğini
söyleyen görüş sahiplerinin hepsinin de hadisten dayanakları vardır. Ne var ki
her görüş sahibi görüşlerine karşı görünen hadisleri hükme esas teşkil edecek
derecede sağlam bulmamış olacaklar ki, ortaya farklı mezhepler çıkmıştır. Zaten
ikindinin eşyanın gölgesi iki misli olduğunda kılınamayacağını söyleyen hiç bir
alim yoktur. Şu da var ki cumhur, bu namazı ilk vaktinde kılmanın daha efdal
olduğunu söylemektedir. Buna göre Hz. Peygamberin ikindi namazını her iki
vakitte de kıldığı variddir. Ancak hangi vaktin efdal, hangisinin ruhsat olduğu
ihtilaflıdır.