DEVAM: 2. Namaz
Vakitleri
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ عَنْ
قَتَادَةَ
سَمِعَ أَبَا
أَيُّوبَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهُ قَالَ
وَقْتُ
الظُّهْرِ
مَا لَمْ
تَحْضُرْ الْعَصْرُ
وَوَقْتُ
الْعَصْرِ
مَا لَمْ
تَصْفَرَّ
الشَّمْسُ
وَوَقْتُ
الْمَغْرِبِ
مَا لَمْ
يَسْقُطْ
فَوْرُ
الشَّفَقِ
وَوَقْتُ الْعِشَاءِ
إِلَى نِصْفِ
اللَّيْلِ
وَوَقْتُ
صَلَاةِ الْفَجْرِ
مَا لَمْ
تَطْلُعْ
الشَّمْسُ
Abdullah b. Amr (r.a.)
ResuluIIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:
"Öğlenin vakti, ikindi vakti girmedikçe; ikindininki güneş sararmadikça,
akşamın vakti de şafağın kırmızılığı kaybolmadıkça (devam eder); yatsının vakti
gece yarısına; sabah namazının vakti ise, güneş doğuncaya kadardır."
Diğer tahric: MüsIim,
mesacid; Nesai, mevakit; Ahmed b. Hanbel, II, 21. 213, 223, 232.
AÇIKLAMA: Bu hadis namaz
vakitlerinin çıkış zamanlarını tesbit etmektedir. Burada üzerinde durulmayı
gerektiren iki husus vardır:
Biri
ikindi namazı ile ilgili bölümdür. Bu hadisten ikindinin vaktinin güneşin
sarardığı an'a kadar devam ettiği anlaşılmaktadır. Halbuki başka rivayetlerde
ikindi namazının güneş batıncaya kadar kılınabileceği beyan edilmekte idi. Buna
göre hadisler arasında bir tearuz olduğu görünümü ortaya çıkmaktadır. Ulema bu
tearuzu ortadan kaldırmak üzere bu hadiste gösterilen ikindi vaktinin kamil
vakit olduğunu söylemişlerdir. Buna göre ikindi namazını güneş sararmadan önce
kılmak efdal, fakat güneşin batmasından önce kılmak keraheten caizdir.
İkincisi
de akşam namazı ile ilgilidir. Ulemadan bir kısmı akşam namazı vaktinin
batıdaki kırmızı şafağın kaybolması ile son bulduğu, diğer bir kısmı da
kırmızılıktan sonra meydana gelen beyazlığın kaybolması ile son bulduğu
görüşündedirler. İmam Şafii, Ebu Yusuf ve İmam Muhammed birinci görüştedir. Bu
hadis bu görüşü takviye etmektedir. İmam Azam ve Evzai de ikinci görüştedirler.
Hanefi mezhebinde fetva Ebu Yusuf ve Muhammed'in görüşlerine göre verilmiştir.
İMAM ŞAFİİ’NİN NAMAZLARIN VAKİTLERİNE
DAİR HÜKÜMLERİ İÇİN TIKLA