بَاب
يَخْطُبُ
عَلَى قَوْسٍ
240-243. Yaya
Dayanarak Hutbe Okumak
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
أَخْبَرَنَا
ابْنُ
عُيَيْنَةَ
عَنْ أَبِي
جَنَابٍ عَنْ
يَزِيدَ بْنِ
الْبَرَاءِ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نُووِلَ
يَوْمَ
الْعِيدِ
قَوْسًا فَخَطَبَ
عَلَيْهِ
Yezid-b. el-Berâ, babası
(el-Berâ)'nın şöyle dediğini rivayet etmiştir: Bayram günü Resûlullah
(s.a.v.)'e bir yay verildi. Efendimiz o'na yaslanarak (cemaate) hitab etti.
İzah:
Ahmed b. Hanbel IV,
282, 304.
Metindeki "( -
verildi)" kelimesi, bazı nüshalarda burada olduğu gibi tef'îl babından
mazi mechûl olarak, bazılarında da müfaale babından mazi meçhul olarak iki vav
i!e şeklinde sabit olmuştur. Kâmus'daki ifadeye göre her ikisi de
"verildi" manasınadır. Hadiste bahsi geçen bayram, Ahrned'in bir
rivayetinden anlaşıldığına göre, kurban bayramıdır. Bu hadis Ahmed b. Hanbel'in
Müsned'inde bir defa buradaki gibi kısa olarak, bir defa da daha uzun bir
şekilde geçmektedir. Uzun olanında bu bayramın kurban bayramı olduğu
bildirilmektedir. O gün Efendimiz, bayram gününün ilk ibâdetinin namaz olduğunu
söylemiş, namazı kıldırmış daha sonra da kalkıp eline verilen yaya veya
bastona dayanarak (yaslanıp) hutbe irad etmiştir. Hutbe'ye Allah'a hamd-ü sena
ile başlamış, cemaate bazı şeyleri emredip, bazılarından men etmiş, namazdan
önce kesilenlerin etlik olduğunu, kurbanın namazdan sonra kesilmesi gerektiğini
hatırlatmıştır. Rivayette beyân edildiğine göre, Nebi Efendimiz, kendisine
sorulan bir soruyu cevapladıktan sonra, Bilâl'le birlikte kadınların bulunduğu
tarafa gelip onları bağış yapmaya teşvik etmiş ve onlar da çeşitli
mücevherlerini tasadduk etmişlerdir.