DEVAM: 238-241.
Kadınların Bayram Namazına Gitmeleri
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
عُبَيْدٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
حَدَّثَنَا
أَيَّوبُ عَنْ
مُحَمَّدٍ
عَنْ أُمِّ
عَطِيَّةَ
بِهَذَا الْخَبَرِ
قَالَ
وَيَعْتَزِلُ
الْحُيَّضُ
مُصَلَّى الْمُسْلِمِينَ
وَلَمْ
يَذْكُرْ
الثَّوْبَ قَالَ
وَحَدَّثَ
عَنْ
حَفْصَةَ
عَنْ امْرَأَةٍ
تُحَدِّثُهُ
عَنْ
امْرَأَةٍ
أُخْرَى قَالَتْ
قِيلَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
فَذَكَرَ
مَعْنَى
حَدِيثِ
مُوسَى فِي
الثَّوْبِ
Eyyûb, Muhammed'den; O
da, Ümmü Atiyye'den bir önceki (1136) hadisi rivayet etmişlerdir. (Öncekinden
farklı olarak Muhammed) elbise konusuna hiç değinmeden şöyle demiştir: "Hayızhlar
müslümanların namazgahından ayrı dururlardı."
Eyyûb Hafsa'dan; Hafsa
bir kadından; o da bir başka kadından rivayetle şunları söylemiştir: "Ya
Resûlallah!... denildi." Muhammed burada elbise (bulamayanlar) konusunda
Musa hadisinin mânâsını zikretti.
İzah:
Aslında bu rivayet
öncekinden pek farklı değil. Onu
Muhammed'den Hişâm rivayet ettiği halde bunu Eyyûb nakletmiştir. Metinden de
anlaşılacağı gibi Eyyûb'un bu rivayetinde elbisesi olmayan kadınlarla ilgili
bölüm yer almamış, fazla olarak hayızlı kadınların müsallâ'dan ayrı duracakları
bildirilmiştir.
Yine metinden anlıyoruz
ki, Eyyûb bu hadisi bir de Hafsa'dan işitmiş, Hafsa ise, adını vermediği
kadınlardan nakletmiştir. Hatsa'mn rivayetinde elbise konusunda, babın ilk
hadisi olan Mûsâ b. İsmail hadisinde söylenilenler, mânâ olarak
nakledilmiştir.
Hafsa'nın rivayetini,
Buhârî ve Beyhakî tahric etmişlerdir. Oralardan ve bir sonraki rivayetten bu
hanımın Hafsa bint Şîrîn olduğunu anlıyoruz. Hafsa'nın rivayetinde ismi
verilmeyen sahâbî hanım, Ümmü Atiyye'dir. Bundan sonra gelecek olan rivayette
haberi Hafsa'nın Ümmü Atiyye'den aldığına işaret edilmiş, aralarında başka bir
kadından söz edilmemiştir.