DEVAM: 212-213. Cuma
Îçin Giyinmek
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
يُونُسُ وَعَمْرٌو
أَنَّ
يَحْيَى بْنَ
سَعِيدٍ
الْأَنْصَارِيَّ
حَدَّثَهُ
أَنَّ
مُحَمَّدَ بْنَ
يَحْيَى بْنِ
حَبَّانَ
حَدَّثَهُ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ
مَا عَلَى
أَحَدِكُمْ
إِنْ وَجَدَ
أَوْ مَا
عَلَى
أَحَدِكُمْ
إِنْ
وَجَدْتُمْ
أَنْ
يَتَّخِذَ
ثَوْبَيْنِ
لِيَوْمِ
الْجُمُعَةِ
سِوَى
ثَوْبَيْ
مِهْنَتِهِ
قَالَ عَمْرٌو
وَأَخْبَرَنِي
ابْنُ أَبِي
حَبِيبٍ عَنْ
مُوسَى بْنِ سَعْدٍ
عَنْ ابْنِ
حَبَّانَ
عَنْ ابْنِ
سَلَامٍ
أَنَّهُ
سَمِعَ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ ذَلِكَ
عَلَى
الْمِنْبَرِ قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
وَهْبُ بْنُ جَرِيرٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ
أَيُّوبَ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي
حَبِيبٍ عَنْ
مُوسَى بْنِ
سَعْدٍ عَنْ يُوسُفَ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
سَلَامٍ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Muhammed b. Yahya b.
Habbân'dan; Resûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: "Sizden
birine bulabilirse, -veya [şekk, râvilerden birine aittir] bulabilirseniz- Cuma
günü için iş (günlük) elbiselerinden başka iki elbise temin etmesinde günah
yoktur.
(Râvîlerden) Amr dedi
ki: Bana İbn Ebî Habib, Musa b. Sa'd'den naklen o da İbn Habbân 'dan, O da İbn
Selâm'dan naklen haber verdi ki İbn Selâm, Resûlullah (s.a.v.)'İ bu sözü
minberden söylerken işitmiş.
Ebû Dâvûd da şöyle
dedi;Bu hadisi, Vehb b. Cerîr babası vasıtasıyla Yahya b. Eyyûb'den; o, Yezîd
b. Ebî Habib'den; Yezid, Musa b. Sa'd'den; O da Yusuf b. Abdillah b. Selâm
tarîkiyla Resûlullah'dan rivayet etmiştir.
İzah:
İbn Mace, ikame,
Muvatta', cuma
….. sözündeki ……. nın
benzeyen olması mümkün olduğu gibi, soru edatı olan da olabilir. Terceme,
birinci takdire göre yapılmıştır. [Soru
edatı olduğu kabul edilirse, "imkân bulanlarınızın cuma günleri için
günlük iş elbiselerinden başka elbiseleri olsa ne olur?"] Bu durumda
imkânı olan bir kimsenin cuma günleri ya da buna benzer özel günlerde giymek
üzere iş veya gündelik elbisesinden başka bir elbise bulundurması caizdir,
mubahtır. Bu anlayışa göre, sözün söyleniş sebebi belirli günlerde yeni elbise
giymeyi gösteriş ve yapmacıktık ya da kibirlilik zannedenlerin zannını
defetmektedir.
Buradaki mâ'nın istifham
için olduğu kabul edilirse sözün söylenişin-deki maksad, durumu müsait olanları
fazla elbise teminine teşviktir. Buna göre insanın imkân bulursa cumalarda ve
diğer özel günlerinde giymek üzere fazla bir elbisesinin bulunması mubah
olmaktan da öte müstehabtır.
Hadis-i şerifteki
"iki elbise"den maksad, iki ayrı takım elbise değildir. O devirlerde
erkeklerin elbiseleri izar ve ridâ diye iki ayrı elbiseden ibaretti. Bunun için
"elbise" sözü "İki elbise” şeklinde ifâde edilmiştir.
Hadisin ilk rivayeti
mürseîdir. Çünkü râvi Muhammed b. Yahya b. Hab-bân tabiûnun küçüklerindendir.
Hz. Nebii görmemiştir. Fakat Amr'-ın sözü olarak verilen talikte işaret edilen
rivayetin senedindeki sahâbî râvî, Abdullah b. Selâm'dır. Bu zat Hicretin kırk
üçüncü senesinde vefat etmiştir.
Ebû Davud'un bir diğer
talikinde verdiği senette ilk râvi Yûsuf b. Abdullah b. Selâm olarak
gösterilmiştir. Bu zat için Buhârî, "Resûlullah'la konuştuğunu", Ebû
Hatim "sadece gördüğünü"; ıclî ise, "onun güvenilir bir tabiî
olduğunu" söyler.