DEVAM: 206-207. Çok
Yağmurlu Günde Cuma
حَدَّثَنَا
نَصْرُ بْنُ
عَلِيٍّ
قَالَ سُفْيَانُ
بْنُ حَبِيبٍ
خَبَّرَنَا
عَنْ خَالِدٍ
الْحَذَّاءِ
عَنْ أَبِي
قِلَابَةَ
عَنْ أَبِي
الْمَلِيحِ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُ
شَهِدَ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
زَمَنَ
الْحُدَيْبِيَةِ
فِي يَوْمِ
جُمُعَةٍ
وَأَصَابَهُمْ
مَطَرٌ لَمْ
تَبْتَلَّ
أَسْفَلُ
نِعَالِهِمْ فَأَمَرَهُمْ
أَنْ
يُصَلُّوا
فِي رِحَالِهِمْ
Ebû Melîh, babasından;
onun cuma günü Hudeybiye'de Hz. Nebi ile beraber olduğunu, yağmura
tutulduklarını ancak ayakkabılarının altının bile ıslanmadığını ve
Resûlullah'ın onlara namazlarını evlerinde kılmalarını emrettiğini rivayet
etti.
İzah:
ibn Mâce, ikame
Hudeybiye hâdisesi H. 6
senede vuku bulmuştur. Hudeybiye Mekke'ye bir, Medine'ye 9 merhale
uzaklıktadır. Hz. Peygamber ashabıyla birlikte Kabe'yi ziyaret için yola
çıkmış, fakat müşriklerin karşı çıkması sebebiyle Hudeybiye demlen bir köyde
yapılan bir anlaşma sebebiyle geri dönmüştür.
Hadisteki "ayakkabılarının
altı ıslanmadı” ifâdesi yağmurun azlığından kinayedir. Bu haberde Hudeybiye'de
cuma günü yağan az bir yağmur sebebiyle Hz. Nebi cemaate namazlarını
çadırlarında kılmalarını emretmiştir. Bundan önceki rivayetlerde ise söz
konusu hâdisenin Huneyn gününde olduğu belirtilmişti. Buna göre hâdisenin iki
ayrı yerde de tekrarlandığı anlaşılmaktadır.
Ebû Davud'un bu ve
bundan önceki hadisleri "çok yağmurlu günlerde cuma" başlığı altında
zikretmesi, müellifin yağmurlu günlerde cuma namazına gitmenin şart olmadığı
fikrinde olduğunu gösterir. Ancak bu hadislerden müellifin anladığı hükmü
çıkarmak mümkün değildir. Çünkü Hz. Nebiin evlerde kılınmasını emrettiği
namazın cuma namazı olduğuna dair hiçbir işaret mevcut değildir. Çünkü
hâdisenin cuma günü olması cuma namazı için olmasını gerektirmez. Sabah veya
ikindi namazları için olması da mümkündür. Üstelik her iki rivayette de
hâdisenin sahrada olduğu göze çarpmaktadır. Ne Hz. Nebi'in ne de sahâbîlerin
kırda olduklarında cuma namazı kılmak için toplandıkları sabit değildir. O
halde bu hadisler delil alınarak "yağmurlu günlerde cumaya gitmemek
caizdir" denemez.