DEVAM: 191-192. (Kıldığı
Rek'at Adedinde Şüphe Eden) Zann-ı Galibine Göre Tamamlar Diyenlerin Delilleri)
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
أَبِي
سَلَمَةَ بْنِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ
أَحَدَكُمْ
إِذَا قَامَ
يُصَلِّي
جَاءَهُ
الشَّيْطَانُ
فَلَبَّسَ
عَلَيْهِ
حَتَّى لَا
يَدْرِيَ
كَمْ صَلَّى
فَإِذَا
وَجَدَ
أَحَدُكُمْ
ذَلِكَ فَلْيَسْجُدْ
سَجْدَتَيْنِ
وَهُوَ
جَالِسٌ قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَكَذَا
رَوَاهُ
ابْنُ عُيَيْنَةَ
وَمَعْمَرٌ
وَاللَّيْثُ
Ebû Hureyre (r.a.) Nebi
(s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: "Sizden biriniz namaz
kılmaya kalktığı zaman, şeytan kendisine gelip kaç rek'at kıldığını bilemeyecek
kadar zihnim karıştırır. Birinize böyle bir şey olduğu zaman, oturarak iki defa
secde yapsın."
Ebû Dâvüd: bu hadisi
aynı şekilde îbn Uyeyne, Ma'mer ve Leys de rivayet ettiler, dedi.
İzah:
Bu ve bundan önceki
hadisten namazı az mı yoksa çok mu kıldığında tereddüt eden kimseye sehv
secdesinden başka hiç bir şeyin lâzım olmadığı anlaşılmaktadır. Hasen el-Basrî
bu görüştedir. Ebû Hureyre ve Enes'in de bu kanaatte oldukları rivayet
edilmiştir. Ancak cumhurun mezhebi buna muhaliftir. Daha önce açıklandığı
üzere bazı mezhepler az olan tarafa bazıları da zann-ı galibe itibar
edileceğini söylemişlerdir. Bu hadislerin mücmel olduklarına az olan tarafa
veya zann-ı galibe itibar edileceğine delâlet eden hadislerle tefsir
edildiklerine hamledilerek aradaki ihtilafın halli cihetine gidilmiştir.