بَاب
الرَّجُلِ
يُصَلِّي
مُخْتَصِرًا
171-172. Kişinin Eli
Böğründe Namaz Kılması
حَدَّثَنَا
يَعْقُوبُ
بْنُ كَعْبٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ هِشَامٍ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ
سِيرِينَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ نَهَى
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَنْ
الِاخْتِصَارِ
فِي
الصَّلَاةِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
يَعْنِي
يَضَعُ
يَدَهُ عَلَى
خَاصِرَتِهِ
Ebû Hureyre (r.a.)'den;
demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.) namazda (ihtisâr'dan yani) eli böğüre
koymaktan nehyetti.
Ebû Dâvûd dedi ki:
(İhtisar ile) böğüre el koymayı kastediyor.
Diğer tahric: Buhârî,
amel fi's-salat; Muslini, mesâcid; Nesâî, iftitâh; Tirmizi, salât; Dârimî,
salât , Ahmed b. Hanbel, II, 232, 290, 295, 331, 399.
AÇIKLAMA:
Hadisi şerifin,
Buhârî'deki bir rivayeti dıger bir
rivayeti ise
şeklindedir.Nesâî'nin rivayeti de, Buhârî'nin ikinci rivayetine benzer.
"Eli böğüre
koymaktan" şeklinde terceme ettiğimiz kelimesinin manası hakkında değişik
görüşler ileri sürülmüştür. Bunlar şöylece sıralanabilir:
1. Eli böğüre koymak.
2. Elde, dayanmak için
baston cinsinden birşey tutmak.
3. Sûreyi tam okumayıp
sonundan bir veya iki âyet okumak.
4. Namazı acele kılmak,
kıyam ve secdeleri uzatmamak.
5. İçerisinde secde bulunan
âyeti okumamak.
Bu görüşler içerisinde
en muteber olanı, Ebû Davud'un da işaret ettiği gibi, birincisi, yani eli
böğüre koymaktır.
Rasulullah'ın, namaz
kılanı, namazda iken bu hareketten nehyetmesinin hikmeti de ulemâ arasında
ihtilâf konusu olmuştur. Bu görüşlerin hulâsasını da şöylece sıralamak
mümkündür:
1. Şeytan yer yüzüne
eli böğründe inmiştir. Rasûlullah onun için nehyetmiştir.
2. Yahudiler bunu çok
yaparlardı, onlara benzememek için efendimiz nehyetmiştir.
3. Bu hal,
Cehennemliklerin halidir.
4. EH böğrüne koyma,
mütekebbirierin işidir.
5. Musibete uğrayanlar,
matem anında ellerini böğürlerine koyarlardı. Bu yüzden Hz. Nebi bunu nehyetti.
Namazda elleri böğüre
koymak, Zahirîlere göre haram, diğer ulemâya göre mekruhtur.