DEVAM: 164-165.
Namazda Namazla İlgisi Olmayan Bir Harekette Bulunmak
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
الْمُرَادِيُّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ مَخْرَمَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ سُلَيْمٍ
الزُّرَقِيِّ
قَالَ
سَمِعْتُ
أَبَا قَتَادَةَ
الْأَنْصَارِيَّ
يَقُولُ
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي
لِلنَّاسِ
وَأُمَامَةُ
بِنْتُ أَبِي
الْعَاصِ
عَلَى
عُنُقِهِ
فَإِذَا
سَجَدَ
وَضَعَهَا
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَلَمْ
يَسْمَعْ
مَخْرَمَةُ
مِنْ أَبِيهِ
إِلَّا
حَدِيثًا
وَاحِدًا
Ebû Katâde el-Ensârî
şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i Ümame bint Ebi'I-As
omuzunda olduğu halde halk’a namaz kıldırırken gördüm, secdeye varacağı zaman
onu (yere) indiriyordu.
Ebû Davud dedi ki: (Bu
hadisin ravisi) Mahreme (her ne kadar bu hadisi babasından naklettiğini
söylemişse de aslında) babasından sadece bir hadis dinlemiştir.
Diğer tahric: Nesâî,
imame
AÇIKLAMA:
Bu hadisle ilgili
açıklama daha önce tercümesini sunduğumuz 918 ve9l9numaralı hadislerin
açıklamalarında geçtiği için burada tekrara lüzum görmüyoruz. Sadece Müellif
Ebû Davud'un, hadisin sonuna ilâve ettiği talikle ilgili olarak şunları
söylemek isteriz: Bu hadisin râvilerinden Mahreme b. Bukeyr b. Abdillah b.
el-Eşecc el-Kureşî, babası Bukeyr'den sadece bir hadis almıştır. Ahmed b.
Hanbel, onun babasından hiç bir hadis işitmediğini, ancak babasının notlarından
nakillerde bulunduğunu açıkça ifâde etmektedir. îbn Hayseme, İbn Maîn, Saîd b.
Meryem gibi hadis âlimleri de bu râvi hakkında aynı sözleri
söylemişlerdir.[el-Menhel, VI, 15.] Ancak hadis usûtu kitablarında rivayet
metodlan incelenirken açıklandığı üzere bu şekilde hadis rivayet etmek
makbuldür.