DEVAM: 139-140. Kişi
Başını Rükudan Kaldırınca Ne Söyler?
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ سُمَيٍّ
عَنْ أَبِي صَالِحٍ
السَّمَّانِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ
إِذَا قَالَ
الْإِمَامُ
سَمِعَ اللَّهُ
لِمَنْ
حَمِدَهُ
فَقُولُوا
اللَّهُمَّ
رَبَّنَا
لَكَ
الْحَمْدُ
فَإِنَّهُ
مَنْ وَافَقَ
قَوْلُهُ
قَوْلَ
الْمَلَائِكَةِ
غُفِرَ لَهُ
مَا
تَقَدَّمَ
مِنْ
ذَنْبِهِ
Ebu Hureyre'den rivayet
edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"İmam "semiallahu limen hamideh" dediği zaman, siz de
"Allahiimme Rabbena lekel hamd" deyiniz! Zira sözü meleklerin sözüne
denk gelen kişinin günahları affedilir."
Diğer tahric: Buharî,
ezan; bed'ui-halk; tefsir sure; Müslim, salat; Tirmizî, mevakît; Nesaî, iftitah
, tatbik; İbn Mace, ikame; Darîmî, salat; Muvatta', nida; Ahmed b. Hanbel II,
233, 238, 270, 387, 417, 459, 467.
AÇIKLAMA:
Bu hadis-i şerif,imamın
rüku'dan kalkınca sadece "semi'allahu limen hamideh" diyeceği
görüşünde olan İbn Mes'ud, Ebu Hureyre, Ebu Hanife, İmam Malik, el-Hadi ve
el-Kasım'm delilidir. Aynı şekilde Buharî ve Müslim'in Enes b. Malik'ten
rivayet ettikleri; "İmam "semiallahü limen hamideh" dediği zaman
siz de "Rabbena lekel hamd" deyiniz"[Muvatta', nida] mealindeki
merfu hadis de imamın rüku'dan kalktıktan sonra sadece; "semiallahü limen
hamideh "diyeceğini "Rabbena leke'l hamd" demesi gerekmediğini
ifade etmektedir.
Ayrıca 601 numaralı hadis-i
şerif de bu görüşü te'yid etmektedir.
es-Sevrî, el-Evzaî, Ebu
Yusuf, Muhammed, gibi imamlara ve Hanbelî alimlerine göre ise bu hadis, imamın
rüku'dan kalkarken semiallahü limen hamiden ve arkasından da Rabbena lekelhamd
diyerek iki duayı birleştireceğine delalet etmektedir. Yine bu imamlara göre
Buharî'nin Ebu Hureyre'-den rivayet ettiği "İmam "semiallahü limen
hamiden" dediği zaman siz de "Allahümme Rabbena ve lekel ha m d"
deyiniz"356 hadis-i şerifi de imamın rüku'dan doğrulurken bu iki duayı da
okuyacağına delalet ettiği gibi, daha Önce terceme ettiğimiz 846 numaralı
hadis-i şerif de kendi görüşlerini teyid eder.
Yalnız başına namaz
kılmakta olan kimseye gelince Maliki ve Hanbelî-Iere göre her iki duayı da
okur. Nitekim Malikîlerin Müdevvene isimli meşhur kitablannda şöyle deniliyor:
"İmam "Semiallahü limen ham i deh" dedikten sonra
"Allahiimmc Rabbena leke'l hamd" demesin. Fakat arkasında bulunan
kimse bu cümleyi okusun, tek başına namaz kılan kimse ise her iki cümleyi de
okusun."
Hanefi ulemasına göre
yalnız başına namaz kılan kişinin durumu ihtilaflıdır. Bazılarına göre yalnız
başına namaz kılan kimse sadece "Rabbena leke'1-hamd" der. Hafız
ZeylaTnin İfadesine göre, Hanefî ulemasının büyük çoğunluğu bu görüştedir.
Hanefîlerin Mebsut isimli meşhur kitablannda Hanefî mezhebinde en sahih
görüşün bu olduğu ifade ediliyor. Çünkü "semiallahü limen hamiden"
cümlesi yanında bulunan kimselerin "Rabbena leke'I-hamd" demeye
teşvik etmek için okunur." Tek başına namaz kılan kimsenin ise, arkasında
teşvik edeceği kimse bulunmadığından semiallahü limen hamiden demesine lüzum
yoktur. Sadece Rabbena leke'I-hamd demekle yetinir. Şayet Rabbena teke'1-hamd
dedikten sonra "semiallahü limen hamiden" diyecek olsa, o zaman da bu
cümlenin yeri değişmiş olur. Çünkü bilindiği gibi "semiallahü limen
hamiden" cümlesi rüku'dan doğrulurken meşru kılınmıştır. Başka yerde
söylenilmesi meşru değildir.
Hanefî fıkhındaki
yerine gelince: Ebu Bekir er-Razî'ye göre, yalnız başına namaz kılan kimse
sadece "semiallahü limen hamiden" der. Çünkü bu kimse her ne kadar
namazı yalnız başına kılıyorsa da aslında kendisinin ima mıdır. Bu bakımdan Ebu
Hanife (r.a.)'e göre, sadece "semiallahü limen hamiden" demekle
yetinir. Nitekim İmam Muhammed'in Nevadir isimli eserinde böyle deniyor. İmam
el-Hasen'in Ebu Hanife'den rivayet ettiğine göre ise, yalnız başına namaz
kılmakta olan kimse, semiallahü limen hamideh cümlesiyle birlikte Rabbena
leke'1-hamd cümlesini de okur. Hidaye sahibi el-Merğinanî de bu görüşü
benimsemekte ve Hanefî mezhebinde en sahih görüşün bu olduğunu söylemektedir.
Çünkü yalnız başına namaz kılan kimse kendisinin imamıdır. Bu bakımdan
"sem i ali ahu limen hamideh" demesi gerekir. Arkasında kendisine
icabet edecek kimse bulunmadığı için "Rabbena lekel hamd" cümlesini
de kendisi söyleyecektir. Nitekim uygulama da böyledir. Merhum Ö.Nasuhi Bilmen
Büyük İslam İlmihali'nde namazın sünnetlerini açıklarken şunları söylüyor:
"İmanı olan zatın rüku'dan kıyama kalkarken semi ali ahu limen hamideh
cümlesini hacet miktarı cehren yapması sünnet olduğu gibi, cemaatin rüku'dan
kalkarken gizlice "Allahümme Rabbena ve leke'1-hamd" demesi
sünnettir. Münferid, rüku'dan kalkarken hem "semiallahü limen
hamideh" hem de "allahümme Rabbena ve lekel hamd" der.[Bilmen,
Büyük İslam İlmihali, s. 134.]
Şafiî ulemasına göre
ise, namaz kılan kimse ister imam, ister cemaat, isterse tek başına olsun bu
iki cümleyi de okur. Ata, Ebu Bürde Muhammed b. Şîrîn, İshak ve Davud da bu
görüştedirler. Delilleri de Buharî ve Müslim'in Ebu Hureyre'den rivayet
ettikleri şu hadistir: "Sonra rüku'dan belini doğrultunca "semi
allahu limen hamideh" der, ayakta iken de "Rabbena ve lekel
hamd" der.[bk. Buharî, ezan; Müslim, salat] Her ne kadar bu hadis-i
şerifler Resul-i Ekrem (sal-lallahü aleyhi ve sellem)in imam iken namaz kılması
ile ilgili ise de sadece kendisine ait özel bir durum belirtmediklerinden bütün
ümmet için bir delil niteliği taşımaktadır. Şafiî ulemasından Neveyî der ki; bu
dualar rüku ve sü-cuddaki teşbihler gibidir. Hem imam, hem cemaat, hem de yalnız
namaz lalan kimse için bunları okumak müstehabtır. Aslında namazın hiç bir anı
zikirden hali değildir. Şayet rüku'dan kalkarken ve kalktıktan sonra bu cümleler
okunmayacak olursa namazın o kısmı zikirsiz kalmış olur.[el-Menhel V, 289-291.]
Hadiste geçen
"sözü meleklerin sözüne denk gelen kişinin günahları affedilir"
cümlesinden anlaşılıyor ki, imam "scmiallahü limen hamideh" deyince
melekler de "Allahümme, Rabbena lekel hamd" diyorlar. Şayet bu sözü
söyleyen kimse meleklerle aynı anda söylemiş olursa bütün geçmiş küçük
günahları bağışlanmış olur. Bu bakımdan imam, "Semiallahü limen
hamideh" deyince, dikkatli olmak ve vakit geçirmeden, "Allahümme, Rabbena
leke'1-hamd" demek gerekir. Çünkü "meleğin sözüne denk gelmek"
iki şekilde olur:
1. Onun okuduğu bu
duayı okumakla yani sözle ona muvafakat etmekle olur.
2. Zamanda ona denk
gelmekle yani, imamın tesmi'inden sonra aynı anda "Allahümme, Rabbena
leke'1-hamd" demekle olur. Kısaca denklik söz ve zaman bakımından olur.
İbn Hıbban'a göre ise, meleklere muvafakat ihlas ve huşu'da olur. Bu bakımdan
kul bu noktalarda namaz esnasında çok dikkatli olmalıdır. Bazılarına göre bu
meleklerden maksat, kulların namazlarında hazır bulunan meleklerdir. İbn
Bezîze'ye göre ise, butun meleklerdir. Hafaza melekleri olduğunu söyleyenler
de vardır.