DEVAM: 124-125 Öğle
Namazındaki Kıraatla İlgili Hadisler
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَاحِدِ
بْنُ زِيَادٍ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ
عُمَارَةَ
بْنِ
عُمَيْرٍ
عَنْ أَبِي مَعْمَرٍ
قَالَ قُلْنَا
لِخَبَّابٍ
هَلْ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ فِي
الظُّهْرِ
وَالْعَصْرِ
قَالَ نَعَمْ
قُلْنَا بِمَ
كُنْتُمْ
تَعْرِفُونَ
ذَاكَ قَالَ
بِاضْطِرَابِ
لِحْيَتِهِ
Ebu Ma'mer'den; demiştir
ki: Biz Habbab'a; Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle ve ikindi
namazlarında Kur'an okur muydu, diye sorduk. O da: Evet, dedi. Biz; Bunu nasıl
anlıyordunuz? dedik; Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sakalının hareket
etmesinden, diye cevap verdi.
Diğer tahric: Buharî,
ezan; İbn Mace, ikame; Ahmed b. Hanbel, V, 109,112; VI, 395.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şeriften anlaşılıyor ki öğle ve
ikindi namazlarında Fahr-i Kainat Efendimiz sessiz okuduğu için okunan Kur'an
işitilmediğinden sahabe-i kiram (r.a.) hazretleri, öğle ve ikindi namazlarında
Kur'an okunup, okunmayacağı konusunda şüpheye düşmüşler ve bu meseleyi huzur-i
risalet penahîde en çok bulunmak şeref ve bahtiyarlığına eren ilk
müslümanlardan Habbab (r.a.) Hazretlerine sormayı uygun bulmuşlar: Metinde
görüldüğü gibi Habbab (r.a.) Hazretleri de onlara olumlu cevap vererek bu
mevzudaki şüphelerini izale etmiştir. Buharî şarihi Kirmanî'ye göre ise,
sahabe-i Kiram'ın bu mevzudaki şüphesi sadece Fatihadan sonra ne okunacağı
mevzusuyla ilgiliydi. Ancak Resul-i Ekrem'in sakalının hareket etmesi öğle ve
ikindi namazlarında Kur'an okuduğuna hükmetmek için yeterli bir sebep değildir.
Çünkü Resul-i Zişanın sakalının hareket etmesi namaz içerisinde tesbih ve
zikirle meşgul olmasından da ileri gelebilir. Bu bakımdan sakalın bu
hareketinin kıraatten ileri geldiğini kesinlikle ortaya koyabilecek bir delile
ihtiyaç vardır. Her halde Habbab (r.a.) Hazretleri bu namazları akşam, yatsı ve
sabah namazları gibi sesli kılınan namazlara kıyas ettiği için bu hükme
varmıştır. Bu ise yeterli bir delil değildir. Ancak bundan önce 798 numarada
geçen hadisin, "Bazan da bize ayeti işittirirdi" cümlesi bu kıyasa
ilave edilirse işte o zaman, Resul-i Ekrem'in öğle ve ikindi namazlarında da
Kur'an okuduğuna kesinlikle hüküm etmek mümkün olur.